چهارشنبه 05 شهریور 1399

ضرورت توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای شهرهای جدید

ضرورت توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای شهرهای جدید

به گفته طاهرخانی معاون وزیر و مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید: تأسیس و توسعه شهرهای جدید به عنوان یکی از مهم ترین تجربه های عمران و شهرسازی در کشور، نتایج قابل قبولی در زمینه استقرار جمعیت و کاهش تمایل به سکونت در کلان شهرها داشته است.

 با این حال مشکل نبود ناوگان حمل و نقل عمومی برای ترددهای درون شهری و بین شهری موجب تشدید آلودگی هوا، مصرف بی رویه سوخت و اتلاف وقت شهروندان شده است.

تأسیس شهرهای جدید

حدود سه دهه از ایجاد نخستین شهرهای جدید ایران میگذرد.

این شهرها با هدف متعادل ساختن نظام سکونتگاهی و پاسخگویی به نیاز روز افزون سکونت در نواحی شهری، بر اساس پروژه های مکان یابی، در موقعیت های مناسبی اطراف کلان شهرها تأسیس شده اند.

رشد جمعیت کلان شهرها و روی آوردن ساکنین شهرهای کوچک به کلان شهرها برای تأمین اشتغال، ظرفیت سکونت در این مناطق را سرریز کرده است.

 از سوی دیگر بالا بودن قیمت اجاره مسکن در کلان شهرها، مشکل عمده بسیاری از شهروندان است.

بنابراین با دارا بودن هوای پاکیزه و سالم، و پایین بودن اجاره بهای مسکن، ایجاد شهرهای جدید در حومه کلان شهرها، می تواند جذابیت زیادی برای سکونت در این مناطق داشته باشد.

تأسیس و توسعه شهرهای جدید به عنوان یکی از مهم ترین تجربه های عمران و شهرسازی در کشور، نتایج قابل قبولی در زمینه استقرار جمعیت و کاهش تمایل به سکونت در کلان شهرها داشته است؛ با این حال، هنوز موفق به دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده خود نشده است.

 

چالش های پیش روی شهرهای جدید

یکی از مهم ترین چالش هایی که بر سر راه توسعه شهرهای جدید وجود دارد، چگونگی حمل نقل و جابجایی میان شهرهای جدید و کلان شهرهای نزدیک به آن می باشد.

 با توجه به نبود امکانات حمل و نقل عمومی مناسب برای جابجایی افراد در این مناطق، اغلب از خودروهای شخصی برای ترددهای درون شهری و بین شهری استفاده می شود.

به طوری که، روزانه به طور میانگین 1 میلیون و 400 هزار خودرو تنها از حومه تهران به سمت مرکز این شهر روانه می شوند.

 با توجه به تغییر قیمت سوخت و تشدید آلودگی هوا در کلان شهرها، استفاده از خودروی شخصی توسط شهروندان شهرهای جدید برای تردد به کلان شهرها دیگر توجیه منطقی و اقتصادی ندارد.

به همین دلیل، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله شبکه ریلی به این مناطق نقش بسیار مهمی در کاهش آلودگی هوا، کاهش اتلاف وقت شهروندان و صرفه جویی در مصرف سوخت ایفا می کند.

 

ضرورت برنامه ریزی برای توسعه مناطق شهری جدید

با توجه به اهمیت و ضرورت توسعه حمل و نقل عمومی و ارزان قیمت در شهرهای جدید، شرکت عمران شهرهای جدید، برنامه توسعه زیرساخت های حمل و نقل شهری را برای شهر جدید هشتگرد، بهارستان، گلبهار، پردیس، فولادشهر، مجلسی، سهند و صدرا در نظر گرفته است.

این برنامه با یکپارچه سازی حمل و نقل، میان شهرهای جدید حومه و شهر مادر، موجبات دسترسی آسان، ایمن و ارزان به امکانات شهری را برای شهروندان فراهم می آورد.

همسو با این برنامه، پروژه قطار برقی برای 8 شهر جدید به طول بیش از 220 کیلومتر برای پاسخ گویی به نیاز 1 میلیون و 600 هزار شهروند در حال بررسی و مطالعه می باشد.

 

برنامه ریزی برای توسعه مناطق شهری جدید

برنامه توسعه شبکه ریلی شهرهای جدید در سراسر کشور

یکی از این پروژه ها مربوط به شهر جدید هشتگرد است و شبکه ریلی برای اتصال کلان شهر تهران و کرج به این منطقه به طول 8/25 کیلومتر تأسیس شده است؛ در این منطقه بیش از 250 هزار سفر در طول روز صورت می گیرد.

برای اتصال شهر جدید پردیس به کلان شهر تهران، که طول مسیر آن 7/24 کیلومتر است و روزانه 236 هزار تقاضای سفر در این مسیر وجود دارد برنامه ریزی هایی انجام شده است.

بیشتر بخوانیم
پرفروش‌ ترین خانه‌های تهران کدامند؟

پروژه دیگر مربوط به احداث شبکه ریلی، برای اتصال شهر جدید گلبهار و چناران به مشهد مقدس می باشد که طول این مسیر 46 کیلومتر بوده و روزانه 228 هزار سفر در این مسیر صورت می گیرد.

یکی دیگر از برنامه ها اتصال 15 کیلومتر مسیر ریلی از شهر جدید بهارستان به کلان شهر اصفهان است که روزانه 140 هزار تقاضای جابجایی در این مسیر وجود دارد. همچنین برای اتصال شهر جدید فولادشهر به کلان شهر اصفهان نیز برنامه هایی در نظر گرفته شده که طول این مسیر ریلی 25 کیلومتر بوده و روزانه 228 هزار سفر در این مسیر صورت می گیرد.

مورد بعدی اتصال شبکه ریلی از شهر جدید مجلسی به شهر جدید بهارستان است که طول آن به 52 کیلومتر میرسد؛ در این مسیر روزانه حدود 252 هزار تقاضای سفر وجود دارد.

پروژه اتصال شهر جدید سهند به کلان شهر تبریز که طول مسیر آن 20 کیلومتر است در دست مطالعه و بررسی می باشد؛ روزانه حدود 170 هزار سفر در این مسیر انجام می شود.

همچنین پروژه اتصال شهر جدید صدرا به کلان شهر شیراز، که طول مسیر آن 13 کیلومتر است در دست مطالعه و بررسی می باشد؛ روزانه حدود 160 هزار سفر در این مسیر انجام می شود.

طاهرخانی معاون وزیر و مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید، ابراز امیدواری نمود، وی افزود: با اتکا به دانش بومی و استفاده از تجربه های جهانی در زمینه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، نظیر: قطارهای سریع السیر و شبکه ریلی با کیفیت، امکان احداث و راه اندازی سریع تر شبکه حمل و نقل شهرهای جدید، به خصوص پرند، پردیس، بهارستان، فولادشهر، مجلسی و گلبهار فراهم می شود.