پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403
Flowers

وام مسکن و تسهیلات مسکن

  • وام نوسازی مسکن ۶۰۰ میلیون شد/ مشمولان چه کسانی هستند؟ 01/01/04

    به گزارش ملک هفت، به نقل از تجارت نیوز مبلغ وام نوسازی بافت فرسوده در شهر تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در سایر کلان‌شهرها ۴۰۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۳۵۰ میلیون تومان است.

    اما مبلغ این وام در چهار شهر مشهد، قم، شیراز و تهران ۶۰۰ میلیون تومان است. اما مشروط به ...

  • وام مسکن چقدر شد؟ / اعلام هزینه خرید وام جدید / اقساط وام چقدر است؟ 00/12/07

    با تصمیم جدید اعلام شده میزان وام مسکن زوجین نهایتا ۴۸۰ میلیون تومان شده که برای خرید همین وام هم باید حدود ۶۰ میلیون تومان پرداخت کنند. اما آن وقت چقدر باید قسط بدهند؟

    ...

  • اعطای وام ودیعه مسکن به مستاجران

    راهنما و شرایط وام مسکن به مستاجران 00/10/14

    با وجود اینکه وام ودیعه مسکن مستأجران هنوز پرداخت نشده است، اما کارشناسان اعتقاد دارند این وام مسکن می‌تواند تا حدودی مشکلات مستأجران را برطرف کند.

    ...

  • قیمت اوراق تسهیلات مسکن به کانال 50 هزار تومان رسید

    قیمت اوراق تسهیلات وام مسکن 00/07/25

    بر اساس گزارش تحولات بانک مرکزی، بازار خرید و فروش مسکن به دلیل کاهش قدرت خرید خانوار و افت بازدهی آن، وارد فاز رکود شده است.

    بررسی آخرین قیمت های تسهیلات مسکن از کاهش قیمت این اوراق نسبت به حدود دو هفته قبل حکایت دارد.

    ...

  • معرفی انواع وام و تسهیلات مسکن

    راهنمای انواع وام و تسهیلات مسکن 00/07/21

    6 مدل از انواع وام مسکن در این مقاله بررسی می‌شود. وام مسکن جوانان، وام مسکن اولی ها، وام اوراق مشابه وام اولی، وام مسکن اوراق جوانان، طرح اقدام ملی مسکن و وام روستایی.

    در صورتی که قصد سپرده گذاری طولانی مدت نداشته باشید به سراغ وام‌های اوراق مسکن بروید. در ...

  • وام مشارکت در ساخت مسکن چیست؟ مشارکت بانک ها  در ساخت و ساز

    راهنمای وام مشارکت در ساخت مسکن 00/07/03

    ایده استفاده از مشارکت مدنی برای انجام پروژه‌های عمرانی یکی از پایه‌های اصلی تاسیس بانک‌ است. کاری که بانک انجام می‌دهد جذب سرمایه‌های خرد و کلان است و بر اساس شرایط خاص این سرمایه‌ها را در اختیار افراد دارای صلاحیت قرار داده شود تا ساخت و ساز رونق بگیرد. آنچه ...

  • کلیات قیمت تسهیلات مسکن 00/05/09

    تسهیلات مسکن برای متاهل ها 240 میلیون تومان و برای مجردها 140 میلیون تومان در تهران است و برای مراکز سایر استانها و شهرهای بیش از 200 هزار نفر نیز 80 میلیون تومان و شهرهای دیگر 60 میلیون تومان است. برای دریافت این تسهیلات از بانک مسکن باید اوراق خریداری ...

  • کاهش شدید تقاضای تسهیلات مسکن 00/03/25

    به گزارش پایگاه خبری ملک هفت به نقل از مهر، بازار معاملات گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در دادوستد های امروز سه‌شنبه (۱۸ خرداد ۱۴۰۰) بازار فرابورس هرچند با افزایش نرخ حتی 5 درصدی در یکسری از نمادها روبرو شد؛ ولی به علت افت شدید، با کاهش بسیار شدید معاملات ...

  • کلیات وام اجاره مسکن 00/03/24

    محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، درباره وام اجاره مسکن برای سال 1400 اظهار داشت که کلیات وام اجاره مسکن در ستاد ملی مبارزه با کرونا به تصویب رسیده است. وی همچنین عنوان کرد که جزئیات مربوط به دریافت این وام و همچنین سقف این وام به زودی اعلام خواهد ...

  • وام 300 میلیونی مسکن برای چه کسانی است؟ 00/03/10

    پایگاه خبری ملک هفت ؛ در چند روز گذشته خبری مبنی بر ارائه وام 300 میلیونی مسکن، در رسانه ها به ویژه فضای مجازی منتشر شد؛ تاریخ پرداخت این وام اول خرداد ماه تعیین شده اما با گذشت چند روز از خردادماه هیچ جزئیاتی درباره این خبر در رسانه ها ...

کسب اطلاع از شرایط دریافت انواع وام های مسکن

با بالا رفتن قیمت مسکن و کاهش توان مالی خانوارها برای خرید مسکن، تمایل برای دریافت انواع وام های مسکن اعم از وام خرید مسکن، بازسازی و تعمیر و نوسازی بافت فرسوده افزایش یافته است. پایگاه خبری ملک هفت در بخش وام ملکی تازه ترین خبرهای مربوط به انواع وام های مسکن، شرایط دریافت و بازپرداخت آن ها، نحوه ثبت نام و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام این وام ها را گردآوری کرده است.

اوراق مسکن (تسه) چیست؟

اوراق امتیاز تسهیلات مسکن یا اوراق تسه اوراق بهاداری است که از سوی بانک مسکن انتشار می یابد و در بازار فرابورس داد و ستد می شود.

به طور معمول افراد با دو هدف در بازار اوراق مسکن سرمایه گذاری می کنند؛ یکی از این اهداف دریافت وام مسکن و هدف دیگر کسب سود از تغییرات قیمت این اوراق می باشد.

این اوراق دارای محدودیت اعتبار می باشند؛ به طوری که اعتبار آن ها از زمان صدور به مدت 2 سال می باشد و گاهی تا 6 ماه نیز امکان تمدید اعتبار برای آن ها وجود دارد.

برای خرید این اوراق لازم است که ابتدا کد بورسی از یک کارگزاری فعال در فرابورس دریافت شود سپس می توان با استفاده از سامانه های معاملاتی آنلاین، برای خرید اوراق مسکن اقدام نمود. شایان ذکر است که پس از گذشت 2 روز کاری از خرید این اوراق، می توان برای دریافت سند آن جهت ارائه به بانک اقدام نمود.

نظر به اینکه برای این تسهیلات محدودیت اعتبار در نظر گرفته شده، برای هر سری از آن ها با توجه به تاریخ صدور، یک نماد تعریف می شود.

 نماد یاد شده از کلمه تسه (حروف ابتدایی واژه تسهیلات) و چهار رقم تشکیل شده است؛ از چپ به راست دو رقم اول نشان دهنده سال و دو رقم بعدی نشان دهنده ماه صدور این تسهیلات می باشد. به عنوان مثال «تسه 9407» نشان دهنده اوراق امتیاز مسکن صادر شده در مهر ماه سال 94 می باشد.

انواع وام مسکن

خرید مسکن و داشتن سقفی بر روی سر یکی از دغدغه های اصلی اغلب افراد به ویژه جوانان می باشد. بالا بودن قیمت مسکن نسبت به سطح درآمد افراد موجب شده که پس اندازها کفاف خرید مسکن را ندهد؛ بنابراین بدون کمک دولت ها امکان خانه دار شدن افراد تقریباً ناچیز است.

به همین دلیل دولت ها در اغلب کشورها تسهیلاتی در اختیار شهروندان قرار می دهند تا این افراد امکان خرید خانه را داشته باشند؛ عمده ترین نوع این تسهیلات، وام مسکن می باشد. در حقیقت ممکن است افراد توان پرداخت قیمت خانه مورد نظر را به صورت یکجا نداشته باشند اما با دریافت وام مسکن و بازپرداخت تدریجی آن فرصتی برای خانه دار شدن برای آن ها میسر گردد.

به طور کلی وام های مسکن به 2 صورت قابل دریافت هستند یکی از محل خرید اوراق ممتاز از بازار بورس و دیگری از طریق سپرده گذاری در صندوق پس انداز مسکن.

از جمله وام هایی که از طریق سپرده گذاری اعطا می شوند می توان به وام مسکن یکم، وام مسکن بازنشستگان، وام مسکن جوانان و وام بازسازی و تعمیر خانه اشاره نمود.

وام مسکن یکم تسهیلاتی است که هم به مجردها و هم به زوج ها برای خرید خانه اعطا می شود؛ مشروط بر اینکه پیش از این هیچ گونه تسهیلاتی برای خرید مسکن دریافت نکرده باشند.

وام مسکن بازنشستگان که مبلغ آن 50 میلیون تومان می باشد از محل بازپرداخت اقساط مسکن مهر به بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی پرداخت می گردد.

وام مسکن جوانان که از طریق افتتاح حساب سپرده کوتاه مدت ارائه می گردد کمک هزینه ای برای خرید ملک بین 40 تا 80 میلیون تومان می باشد.

وام بازسازی و تعمیر خانه که به وام جعاله نیز معروف است تسهیلاتی برای تعمیر مسکن یا ساختمان می باشد. این نوع وام از سوی بانک های مختلف به روش با سپرده و بدون سپرده به واجدین شرایط پرداخت می گردد.

 علاوه بر این وام ها، تسهیلات نوسازی بافت فرسوده نیز در راستای توانمندسازی خانوارهای ساکن در مناطق با بافت فرسوده با شرایطی مشخص اعطا می گردد.

وام دیگری که از ابتدای سال 99 برای حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه در مقابل افزایش اجاره بهای مسکن و همچنین آسیب های ناشی از شیوع ویروس کرونا در نظر گرفته شده است؛ وام ودیعه مسکن می باشد که تحت شرایط خاصی به واجدین شرایط پرداخت می گردد.

شرایط دریافت وام مسکن

وام های مسکن نیز مانند سایر وام ها شرایط عمومی و اختصاصی مشخصی دارند. از جمله شرایط عمومی لازم برای دریافت این نوع وام ها، داشتن حداقل 18 سال سن و درآمد کافی برای بازپرداخت اقساط آن می باشد.

شرایط اختصاصی هر یک از وام های مسکن یاد شده متفاوت می باشد. به عنوان مثال، وام مسکن یکم تنها به افرادی اعطا می گردد که برای نخستین بار برای خرید خانه اقدام می کنند و پیش از آن از هیچ گونه تسهیلات بانکی برای خرید مسکن استفاده نکرده اند.

برای دریافت وام مسکن جوانان لازم است که حداقل 5 سال از زمان افتتاح حساب متقاضی در بانک سپری شده باشد. واریز مبالغ به حساب سپرده نیز می تواند ماهانه، سالانه یا یکجا باشد.

اعطای وام بازنشستگان تنها به متقاضیان بازنشسته ای پرداخت می گردد که در 10 سال اخیر از تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده نکرده باشند، صاحب ملک نباشند و درآمد ماهانه آنان کم تر از 3 میلیون تومان باشد.

دریافت وام بازسازی و تعمیر خانه از بانک های مختلف شرایط متفاوتی دارد؛ اما به طور کلی افتتاح حساب قرض الحسنه، ارائه سند ملک به عنوان ضمانت بانکی و عدم دریافت وام از بانک مورد نظر در گذشته از مهم ترین پیش شرط های دریافت این نوع وام می باشد.

تنها مالکانی که ملک آن ها در مناطق با بافت فرسوده قرار دارد می توانند برای دریافت وام نوسازی بافت فرسوده اقدام نمایند؛ متقاضی این تسهیلات باید شخص حقیقی به نمایندگی سایر مالکان و یا نماینده شخص حقوقی نظیر انبوه ساز، تعاونی یا صندوق باشد.

برای دریافت وام ودیعه مسکن لازم است که متقاضی حداقل 5 سال سابقه سکونت در شهر مورد نظر داشته باشد، صاحب ملک نباشد و در گذشته تسهیلات دولتی در بخش زمین و مسکن دریافت نکرده باشد.

نحوه ثبت نام وام مسکن

برای دریافت برخی وام های مسکن نظیر وام مسکن یکم و وام مسکن جوانان، متقاضیان می توانند با مراجعه به تارنمای بانک مسکن در آدرس https://www.bank-maskan.ir/ و انتخاب منوی خدمات الکترونیکی و سامانه های محاسبات و اطلاع رسانی، گزینه ثبت درخواست تسهیلات را انتخاب کرده و وارد سامانه شوند و ثبت نام اولیه خود را انجام دهند سپس نوع تقاضای تسهیلاتی خود را مشخص نمایند.

وام مسکن بازنشستگان نیز از طریق اعلام اسامی واجدین شرایط از سوی صندوق های بازنشستگی کشوری به بانک مسکن پرداخت می گردد.

ثبت نام وام بازسازی و تعمیر مسکن نیز با مراجعه به بانک های عامل با در دست داشتن مدارک مورد نیاز امکان پذیر است.

ثبت نام وام ودیعه مسکن نیز در سامانه وزارت راه و شهرسازی به آدرس https://tem.mrud.ir/ صورت می گیرد.

بازپرداخت وام مسکن

نرخ سود تسهیلات و مدت زمان بازپرداخت آن ها با توجه به مبلغ این تسهیلات و بانک ارائه دهنده آن متفاوت است. به عنوان مثال، نرخ سود وام مسکن جوانان 9 درصد بوده و بازپرداخت آن به روش ساده حداکثر 20 سال و به روش پلکانی حداکثر 12 سال به طول می انجامد.

نرخ سود تسهیلات وام مسکن یکم نیز 8 درصد بوده و مدت زمان بازپرداخت آن حداکثر 12 سال می باشد.

نرخ سود تسهیلات مسکن بازنشستگان در تهران و سایر شهرستان ها بین 4 تا 9 درصد متغیر است و مدت زمان بازپرداخت آن 10 سال در نظر گرفته شده است.

نرخ سود وام بازسازی و تعمیر مسکن به طور متوسط 18 درصد بوده و بازپرداخت آن نیز 36 الی 60 ماهه با توجه به نوع بانک ارائه دهنده این تسهیلات می باشد.

نرخ سود تسهیلات ودیعه مسکن نیز 13 درصد می باشد و اصل وام در پایان سال به بانک برگشت داده می شود.

بانک های ارائه دهنده وام مسکن

تسهیلات مسکن جوانان، تسهیلات مسکن یکم و وام مسکن بازنشستگان به عاملیت بانک مسکن پرداخت می گردد.

وام بازسازی و تعمیر مسکن از سوی بانک صادرات، بانک ملی، بانک مسکن، بانک شهر و بانک سینا به واجدین شرایط اعطا می گردد.

وام ودیعه مسکن نیز در تمامی بانک های کشور اعم از صادرات، سپه، ملت، بانک شهر، ملی و... به واجدین شرایط قابل پرداخت می باشد.

کسب اطلاع از شرایط انواع تسهیلات مسکن

با مراجعه به پایگاه خبری ملک هفت بخش وام ملکی می توانید تازه ترین خبرهای مربوط به انواع وام های مسکن، شرایط دریافت و بازپرداخت آن ها، نحوه ثبت نام و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام این وام ها را مشاهده نمایید.

 

 


اخبار خرید ملکی

شاخص های ملکی

قیمت گرم طلا 1171400تومان
قیمت سکه 11,877,000 تومان
قیمت متوسط متر مربع خرید ملک تهران 31,700,000 تومان
تعداد معاملات ملکی در ماه گذشته 7,800
متوسط قیمت متر مربع ملک در تهران به دلار 1145.31 $
متوسط قیمت متر مربع ملک در تهران به گرم طلا 27.06 گرم