گزارش جدید از سهم اجارهبها در سبد هزینههای خانوارهای شهری ØÚ©Ø§ÛŒØª از Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ ÙØ´Ø§Ø± این Ø³Ø±ÙØµÙ„ هزینهای بر مخارج زندگی شهروندان دارد.
به گزارش «Ø¯Ù†ÛŒØ§ÛŒØ§Ù‚تصاد»ØŒ ÙØ´Ø§Ø±Ø³Ù†Ø¬ÛŒ هزینه اجارهنشینی مستاجرها در نسبت با مخارج سالانه گذران زندگی Ú©Ù‡ به تازگی اطلاعات آن در گزارش مرکز آمار از دخل Ùˆ خرج خانوار در سال 1400 منعکس شده، ØÚ©Ø§ÛŒØª از آن دارد Ú©Ù‡ وزن هزینه اجارهبها بر سبد هزینههای خانوارهای مستاجر یک ÙˆØ§ØØ¯Ø¯Ø±ØµØ¯ Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ پیدا کرده است. Ù…ØØ§Ø³Ø¨Ù‡ «Ø¯Ù†ÛŒØ§ÛŒØ§Ù‚تصاد» بر اساس گزارش اخیر مرکز آمار از درآمد - هزینه خانوارها نشان میدهد هزینه اجاره یک ÙˆØ§ØØ¯ آپارتمان 75 مترمربعی در مناطق شهری کشور در سال 1400 به طور میانگین 2/ 30درصد از Ú©Ù„ هزینههای خانوار را شامل میشد Ùˆ این در ØØ§Ù„ÛŒ است Ú©Ù‡ این سهم در سال 99 معادل 29درصد بوده است. به این ترتیب اجارهبها در سبد هزینههای خانوار رشد Ùˆ به تعبیری اضاÙÙ‡ وزن پیدا کرده است.
آمار مذکور از یک جنبه دیگر نیز قابل تامل است؛ چراکه ØØ¯Ø§Ú©Ø«Ø± Ø³Ø·Ø Ù‡Ø²ÛŒÙ†Ù‡ اجارهبها در کشور باید 30درصد باشد Ùˆ این در ØØ§Ù„ÛŒ است Ú©Ù‡ در سالی Ú©Ù‡ گذشت، سهم هزینههای تامین مسکن اجاری برای خانوارهای شهری از این مرز Ù…ØªØ¹Ø§Ø±ÙØŒ اندکی ÙØ±Ø§ØªØ± Ø±ÙØªÙ‡ است. به این ترتیب سهم اجاره از سبد هزینههای خانوار شهری از سق٠مورد انتظار عبور کرده Ùˆ ÙØ¹Ù„ا بر اساس آمار رسمی به طور میانگین این سهم در Ú©Ù„ شهرهای کشور 2/ 0 ÙˆØ§ØØ¯Ø¯Ø±ØµØ¯ بیشتر از مقدار قابل قبول30درصدی است.
البته آذر سال گذشته مرکز آمار ایران گزارش اقتصادی دیگری نیز منتشر کرد Ú©Ù‡ بر مبنای دادههای آن مشخص شد سهم اجارهبها از سبد هزینههای خانوار به 42درصد رسیده است. اما مبتنی بر خطکش گزارشهای سالانه «Ø¯Ø±Ø¢Ù…د - هزینه خانوارها به تÙکیک شهری Ùˆ روستایی» Ú©Ù‡ توسط این مرکز منتشر میشود، میانگین سهم اجارهبها از سبد هزینههای خانوار شهری در سال 99 معادل 29درصد بوده Ú©Ù‡ در سال 1400 به 2/ 30درصد Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ ÛŒØ§ÙØªÙ‡ است. بر اساس آمار منعکس شده در گزارش اخیر مرکز آمار از دخل Ùˆ خرج خانوارها، در سالی Ú©Ù‡ گذشت هر خانواده شهری در کشور به طور میانگین 28میلیون تومان بابت تامین هزینههای مسکن اجاری هزینه کردهاند Ú©Ù‡ این رقم 2/ 30درصد از Ú©Ù„ هزینه 92میلیون Ùˆ 500هزار تومانی سالانه این خانوارهاست.
در استان تهران وضعیت به مراتب بغرنجترگزارش شده Ùˆ این در ØØ§Ù„ÛŒ است Ú©Ù‡ اگر امکان تÙکیک شهر تهران از اطلاعات آماری مذکور بود، قطعا شرایط به مراتب نامطلوبتری مشهود میشود. در سال گذشته تقریبا 46درصد از Ú©Ù„ هزینههای خانوارهای مستاجر در استان تهران صر٠پرداخت اجارهبها شده Ùˆ Ø§ØØªÙ…الا در شهر تهران این رقم از نیمی از Ú©Ù„ هزینهها نیز ÙØ±Ø§ØªØ± باشد. بر اساس این گزارش هزینه اجارهنشینی در استان تهران در سال گذشته به طور میانگین 63میلیون Ùˆ 300هزار تومان بوده Ú©Ù‡ سهم قابلتوجهی از هزینه 137میلیون تومانی خانوارهای شهرنشین در این استان را دارد.
برآورد دوم از سهم اجاره از مخارج
به گزارش «Ø¯Ù†ÛŒØ§ÛŒØ§Ù‚تصاد»ØŒ ارقام Ù…ØØ§Ø³Ø¨Ù‡ شده پیرامون نسبت اجارهبها به Ú©Ù„ هزینههای خانوار در سال گذشته، به تعبیری مقادیر «Ú©Ù» Ùˆ «ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ÛŒ» این نسبت است؛ چراکه مرکز آمار هنوز گزارش مربوط به اجاره مسکن مناطق شهری کشور مربوط به زمستان سال گذشته را منتشر نکرده است. بنابراین برای Ù…ØØ§Ø³Ø¨Ù‡ سهم اجاره از مخارج خانوار از میانگین اجارهبهای کشور در تابستان پارسال Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ شده است. در صورتی Ú©Ù‡ رشد 50درصدی اجارهبها در زمستان 1400 نسبت به ÙØµÙ„ مشابه سال 99 مبنا قرار گیرد، عملا نسبت هزینههای اجاره خانوار در مقایسه با Ú©Ù„ مخارج سال 1400 به 35درصد میرسد. البته ارقام مذکور بر اساس برآورد Ù…ØØ§Ø³Ø¨Ù‡ شده است؛ بنابراین اگر دقت برآورد صورت Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ بالا باشد، میتوان ادعا کرد سهم هزینههای اجاره نسبت به Ú©Ù„ هزینههای خانوار در سالی Ú©Ù‡ گذشت، ÙØ§ØµÙ„Ù‡ زیادی از سق٠متعار٠پیدا کرده است.
علت ÙØ´Ø§Ø± اجاره بر سبد هزینههای خانوار
به گزارش «Ø¯Ù†ÛŒØ§ÛŒØ§Ù‚تصاد»ØŒ سال گذشته رکورد تاریخی تورم اجارهبها شکسته شد Ùˆ این نرخ به بیش از 50درصد رسید. در این میان نقش دو عامل موثر بر Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ سرعت رشد اجارهبها در سال 1400 Ùˆ ثبت رکورد تاریخی غیرقابل انکار است. عامل اول جهش سه سال پیاپی قیمت مسکن بود Ú©Ù‡ در ÙØ§ØµÙ„Ù‡ سالهای 97 تا 99 رخ داد Ùˆ از آنجا Ú©Ù‡ بازار اجارهبها با یک ÙØ§ØµÙ„Ù‡ زمانی نسبت به تورم مسکن واکنش نشان میدهد، نتیجه جهش سال سوم در 1400 به Ø´Ú©Ù„ سرعت Ú¯Ø±ÙØªÙ† تورم اجارهبها Ùˆ عبور این نرخ از 50درصد نمایان شد.
از سوی دیگر مستاجرها پارسال به واسطه یک عامل دیگر نیز دچار آسیب شدند Ùˆ آن مداخله دولتی در بازار اجارهبها بود. شروع روند پرسرعت تورم اجاره مسکن در تهران Ùˆ سایر شهرها از سال 98 آغاز شد Ùˆ در سال 99 این وضعیت اوج Ú¯Ø±ÙØª. از طرÙÛŒ به دلیل همزمانی این ایام با رخداد شیوع کرونا در کشور Ùˆ وضعیت نامطلوب معیشتی ØØ§Ú©Ù… بر خانوارهای مستاجر، دولت وقت با نیت Ú©Ù…Ú© به بهبود شرایط خانوارهای اجارهنشین مصوبهای گذراند Ú©Ù‡ به موجب آن موجران مکل٠به تمدید یکساله قراردادهای سررسید شده در سال 99 با سق٠رشد مشخص شدند Ùˆ این مصوبه در سال 1400 نیز تمدید شد.
اما مداخله دولت برای تنظیم بازار اجاره مسکن از یکسو به کاهش تمایل موجران به ادامه ØØ¶ÙˆØ± در بازار اجاره انجامید Ùˆ مستاجران از ناØÛŒÙ‡ کمبود ÙØ§ÛŒÙ„ دچار مضیقه شدند. همچنین به دلیل Ùقدان ضمانت اجرایی کاÙی، عملا رشد اجارهبها به مراتب بیشتر از سق٠رشد متوسط 20درصدی مجاز شمرده شده از سوی دولت بود Ùˆ در نتیجه تورم اجارهبها پارسال نه تنها کنترل نشد، بلکه رکورد زد.
ÙØ´Ø§Ø±Ø³Ù†Ø¬ÛŒ وزن اجارهبها در سبد هزینههای خانوار ØÚ©Ø§ÛŒØª از آن دارد Ú©Ù‡ در سال 90 سهم این هزینه از Ú©Ù„ هزینههای سالانه هر خانوار شهری ØØ¯ÙˆØ¯ 21درصد بوده است. از آنجا Ú©Ù‡ جهش قیمت مسکن در اوایل دهه 90 عملا در سال 91 آغاز شد Ùˆ در سال 92 نیز ادامه پیدا کرد Ùˆ با توجه به ÙØ§ØµÙ„Ù‡ زمانی تاثیر تورم مسکن بر تورم اجارهبها Ú©Ù‡ معمولا ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ چند ماه است، عملا میتوان سال 90 را یک سال با ثبات نسبی در مقایسه با وضعیت کنونی بازار اجاره مسکن توصی٠کرد. بنابراین سهم یکپنجمی اجاره مسکن از Ú©Ù„ هزینههای سبد خانوار شهری یک هدÙگذاری دور از انتظار نیست Ùˆ در مقاطعی Ú©Ù‡ ثبات نسبی در بازار مسکن ØØ§Ú©Ù… بوده، چنین وضعیتی مسبوق به سابقه بوده است.
نکته قابل تامل دیگری Ú©Ù‡ از گزارش مرکز آمار قابل برداشت است، Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ جمعیت خانوارهای مستاجر در Ú©Ù„ مناطق شهری کشور Ø·ÛŒ یک سال 1400 است. در سالی Ú©Ù‡ گذشت تعداد خانوارهای مستاجر ØØ¯ÙˆØ¯ 60هزار Ùˆ 300 مورد Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ پیدا کرده Ùˆ سهم اجارهنشینها از Ú©Ù„ انواع اشکال سکونتی از 9/ 22درصد در سال 99 به 16/ 23درصد در سال 1400 Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ پیدا کرده است.
به این ترتیب بر اساس آمار رسمی دخل Ùˆ خرج خانوارها در سال 1400ØŒ وضعیتی Ú©Ù‡ امروز مستاجرها با آن روبهرو هستند، به مراتب نامطلوبتر از شرایطی است Ú©Ù‡ یک دهه قبل داشتند. در واقع سالهایی Ú©Ù‡ مثل «Ø§Ø¬Ø§Ø±Ù‡Ù†Ø´ÛŒÙ†ÛŒ Ùˆ خوشنشینی» مصداق داشت، سپری شده Ùˆ اواسط نیمه دوم دهه90 Ø±ÙØªÙ‡Ø±Ùته شرایط بازار ملک به Ù†ØÙˆÛŒ پیش Ø±ÙØª Ú©Ù‡ اکنون مستاجرها با بدترین وضعیتی Ú©Ù‡ تاکنون تجربه کردهاند، روبهرو شدهاند. مساله اصلی این روزهای مستاجرها عدمهمخوانی استطاعت پرداخت اجاره از سوی آنها با میزان تورم اجارهبهاست Ú©Ù‡ دولت به منظور ØÙ„ این مساله، امسال هم به سراغ راهØÙ„ تمدید «Ø§Ø¬Ø¨Ø§Ø±ÛŒ» Ùˆ البته «Ø®ÙˆØ¯Ú©Ø§Ø±» قراردادهای اجاره با سق٠رشد 25درصد در تهران Ùˆ 20درصد در سایر نقاط شهری Ø±ÙØª تا به این ترتیب از مصائب پیش روی اجارهنشینها بکاهد.
با این ØØ§Ù„ در عمل گزارش رسمی بانک مرکزی نشان داد در اولین ماه از اجرای مصوبه سهباره دولت درباره تمدید قراردادهای اجاره از ابتدای تابستان امسال، این قراردادها نبودند Ú©Ù‡ با میزان رشد دستوری اعلام شده از سوی سیاستگذار، تمدید شدند؛ بلکه تورم اجارهبها در اولین ماه از ÙØµÙ„ جاری بود Ú©Ù‡ دستکم در پایتخت تمدید شد. گزارش بانک مرکزی از تØÙˆÙ„ات بازار مسکن پایتخت در تیرماه ØÚ©Ø§ÛŒØª از آن دارد Ú©Ù‡ میانگین رشد اجارهبهای آپارتمانهای مسکونی در شهر تهران در اولین ماه تابستان نسبت به ماه مشابه سال 99 به 4/ 47درصد رسیده Ùˆ رکورد بیشترین تورم نقطهای از ابتدای سال 1401 تاکنون را ثبت کرده است.
هرچند انگیزه سیاستگذار از تعیین سق٠رشد اجارهبها Ùˆ الزامی کردن تمدید قراردادها مگر در موارد نادری Ú©Ù‡ در مصوبه مربوطه به آنها اشاره شده است (نظیر ÙØ±ÙˆØ´ ملک یا قصد مالک برای سکونت خود یا ÙØ±Ø²Ù†Ø¯Ø§Ù†Ø´ در ملک) مثبت بود، اما نتیجهای Ú©Ù‡ ØØ§ØµÙ„ شده نشان میدهد این مصوبه عملا Ù†ÙØ¹ÛŒ برای مستاجرها به دنبال نداشته Ùˆ ØØªÛŒ به کاهش ÙØ§ÛŒÙ„ اجاره نیز منجر شده است.
خروج گروهی از مستاجرها از بازار اجاره با توجه به عملکرد ضعی٠قانون مالیات خانههای خالی، عملا شرایط ÛŒØ§ÙØªÙ† خانه مناسب Ùˆ در استطاعت را برای اجارهنشینها دشوارتر کرده است. موضوع نداشتن گارانتی برای اجرای مصوبه تمدید خودکار Ùˆ انصرا٠موجران از ØØ¶ÙˆØ± در بازار اجاره سبب شده گروهی از مستاجرهای تهرانی ناگزیر به شهرهای ØÙˆÙ…Ù‡ پایتخت Ùˆ دیگر کلانشهرها مهاجرت کنند.
با این ØØ§Ù„ گروه دیگری از مستاجرها Ú©Ù‡ به هر دلیل ناگزیر به ماندن در شهرهای بزرگ بودهاند، عملا قربانیان Ùقر مسکن شدهاند؛ به این ترتیب Ú©Ù‡ یا ناگزیر به جابهجایی Ùˆ سکونت در خانههای به مراتب کوچکتر یا ناهمخوان با ØØ¯Ø§Ù‚لهای مطلوب خود شدهاند یا اینکه برای تامین هزینههای سکونت استیجاری، ناگزیر بخش قابلتوجهی از درآمدهای خود را به این امر اختصاص دادهاند Ùˆ پارامترهای Ùقر در سایر شئون زندگی آنها نمود پیدا کرده است. بر اساس نتایج یک مطالعه رسمی، «Ùقر مسکن» بر Ú©ÛŒÙیت زندگی خانوارها اثر مخرب دارد؛ به این ترتیب Ú©Ù‡ هرقدر ÙØ´Ø§Ø± هزینه مسکن بالاتر باشد، تامین کالری موردنیاز خانوارها Ùˆ همچنین هزینههای بهداشتی Ùˆ آموزشی کاهش مییابد. به این ترتیب Ùقر مسکن به Ùقیرتر شدن خانوارها در ابعاد دیگر نیز میانجامد Ùˆ از این بابت وضعیت سال 1400 روایتگر Ùقیرتر شدن مستاجرها در مناطق شهری کشور است.
وضعیت اجارهنشینها در 31 استان
به گزارش «Ø¯Ù†ÛŒØ§ÛŒØ§Ù‚تصاد»ØŒ Ù…ØØ§Ø³Ø¨Ù‡ سهم اجارهبها در سبد هزینه خانوارها به تÙکیک 31 استان همانطور Ú©Ù‡ انتظار میرود ØÚ©Ø§ÛŒØª از رکوردزنی استان تهران در این نسبت دارد. در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ میانگین نسبت اجارهبها در Ú©Ù„ هزینههای خانوار شهری در سال گذشته در کشور 2/ 30درصد بوده است، این میزان در استان تهران ØØ¯ÙˆØ¯ 46درصد است. استان البرز نیز در رده بعدی قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ اجارهنشینها در این استان 8/ 32درصد از هزینههای سالانه خود را به پرداخت اجارهبها اختصاص دادهاند. نسبت اجارهبها به Ú©Ù„ هزینههای خانوار در استان گیلان پارسال 28درصد بوده Ùˆ در ردهبندی ÙØ´Ø§Ø± اجارهبها بر سبد هزینههای خانوار، در رتبه سوم قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ است. پس از آن استانهای قم Ùˆ قزوین با نسبت 27درصد Ùˆ استانهای هرمزگان Ùˆ خراسان رضوی با نسبتهای 26 Ùˆ 25 در مراتب بعدی قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡Ø§Ù†Ø¯.
این گزارش نشان میدهد در سال 1400 خانوارهای اجارهنشین در استانهای Ú†Ù‡Ø§Ø±Ù…ØØ§Ù„ Ùˆ بختیاری، کهگیلویه Ùˆ بویر اØÙ…د، یزد، خراسان جنوبی Ùˆ ایلام به ترتیب در وضعیت به مراتب مطلوبتری نسبت به مستاجران دیگر استانها قرار داشتهاند، چراکه سهم اجارهبها از سبد هزینههای خانوار این استانها در کمترین مقدار (بین 11 تا 5/ 13درصد) بوده است.
مسیر مهار تورم اجاره
مسیری Ú©Ù‡ سیاستگذار بخش مسکن برای مهار تورم اجاره در پیش Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ قصد دارد با وضع سیاستهایی مثل نرخگذاری دستوری از مستاجران ØÙ…ایت کند، نه در سال گذشته راه به جایی برد Ùˆ نه با تغییرات جزئی اعمالشده، انتظار میرود امسال به نتیجه قابل قبولی منجر شود. توصیه کارشناسان این است Ú©Ù‡ دولت به جای تمرکز بر کنترل دستوری تورم اجارهبها، سیاستهایی را برای مهار تورم عمومی در پیش بگیرد. از آنجا Ú©Ù‡ تورم اجارهبهای مسکن تابعی از تورم عمومی Ùˆ تورم مسکن است Ùˆ البته تاثیرپذیری آن از تورم عمومی قدری بیشتر است، سیاستگذار اقتصادی میتواند برنامههایی را Ú©Ù‡ به کاهش نرخ تورم عمومی منجر میشود، با جدیت بیشتری دنبال کند Ùˆ در میانمدت آثار آن بر کاهش سرعت رشد قیمت مسکن Ùˆ به دنبال آن کاهش تورم اجارهبها Ù…ØØ³ÙˆØ³ خواهد شد.
یکی از دو برنامه اصلی در ØÙˆØ²Ù‡ کاهش تورم عمومی Ú©Ù‡ اکنون نیز در دستور کار است، ناظر بر کاهش ریسک متغیر غیراقتصادی موثر بر بازارها یعنی مذاکرات Ø±ÙØ¹ ØªØØ±ÛŒÙ…هاست. در روزهای اخیر به جریان Ø§ÙØªØ§Ø¯Ù† دوباره مذاکرات Ùˆ رد Ùˆ بدل پیامهای سیاسی درباره پیشنویس نهایی شده Ú©Ù‡ طرÙین باید درباره آن به تواÙÙ‚ برسند، سبب شده بازار مسکن با توق٠رشد قیمت روبهرو شود. البته اثر رخدادهای غیراقتصادی Ùˆ به تعبیری، متغیرهای برونزا بر بازار اجاره مسکن زمانی منعکس خواهد شد Ú©Ù‡ یک وضعیت باثبات برای مدت ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ چند ماه در بازار مسکن ØØ§Ú©Ù… شود. در این صورت ثبات در بازار مسکن به ثبات در بازار اجارهبها نیز خواهد انجامید.
اما بدیهی است Ú©Ù‡ کاهش ریسک متغیر غیراقتصادی از طریق تواÙÙ‚ دوباره برای اØÛŒØ§ÛŒ برجام، انتظارات تورمی در بازارهای مختل٠را مهار خواهد کرد Ùˆ اثر آن به صورت کاهش تورم اجارهبها نیز منعکس خواهد شد؛ کما اینکه یکی از دلایل اصلی اصرار موجران به Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ ØÙˆÙ„ Ùˆ ØÙˆØ´ 50درصدی یا ØØªÛŒ بیشتر از آن در نرخ اجارهبها همین است Ú©Ù‡ از درآمد ØØ§ØµÙ„ از آن هزینههای معیشتی خود را تامین میکنند Ùˆ به همین خاطر نمیتوانند نسبت به نرخ تورم عمومی بیاعتنا باشند.
برنامه دیگر برای کاهش نرخ تورم عمومی، Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از ابزار «Ù†Ø±Ø® بهره» توسط بانک مرکزی است. Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ نرخ بهره سلاØÛŒ است Ú©Ù‡ بانکهای مرکزی برای جلوگیری از تورم عمومی در Ø³Ø·Ø Ú©Ø´ÙˆØ± به آن متوسل میشوند Ùˆ در ماههای اخیر آمریکا Ùˆ بسیاری از کشورهای اروپایی به آن متوسل شدهاند. در Ù‡ÙØªÙ‡Ù‡Ø§ÛŒÛŒ Ú©Ù‡ ÙØ¯Ø±Ø§Ù„ رزرو آمریکا Ùˆ نیز بانک مرکزی اروپا با Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ نرخ بهره بین بانکی تلاش کردند، تورم عمومی را مهار کنند، آمارهایی از کاهش تورم مسکن در آمریکا منتشر شد Ú©Ù‡ نشان از اثر Ùوری این سیاست بر تورم عمومی Ùˆ ØØªÛŒ تورم بخش مسکن دارد. با این ØØ§Ù„ در ایران هنوز نهادهای متولی سیاستگذاری پولی تصمیم تازهای در این زمینه اتخاذ نکردهاند Ùˆ انتظار میرود تمرکز سیاستگذاران کلان اقتصادی، به جای مداخله دستوری، Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از این قبیل سیاستهای اثربخش بر مهار تورم در همه بخشها باشد.
ارسال نظر