سه شنبه 01 آبان 1403
Flowers
  • چهارشنبه 28 اسفند 1398
  • دسته‌بندی:
  • خبر مسکن
  • کد خبر: 4219
  • منبع : دنیای اقتصاد

نگارش کلیه قرارداد های ملکی

همراه حقوقی شما در اتاق قرارداد برای معاملات ملکی

خانه حقوق و داوری 09002501130 مشاوره در واتساپ

شهرداری تهران : افزایش هزینه صدور پروانه به اول خرداد موکول گردید

شهرداری تهران : افزایش هزینه صدور پروانه به اول خرداد موکول گردید

مدیریت شهری تهران 45 روز کاری به سازندگان شهر تهران مهلت داد تا اول خرداد ماه هزینه‌های مربوط به عوارض صدور پروانه ساختمانی را با همان تعرفه سال ۹۸ پرداخت کنند.

تعویق دو ماهه هزینه صدور پروانه ساخت

از میزان رقم مصوب بودجه ۳۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران تقریبا ۱۱ هزار میلیارد تومان مختص به عایدی حاصل از عوارض و سایر هزینه های ساخت ‌وساز در شهر تهران میباشد .

با این حال معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران اعلام کرده است، شهرداری پایتخت به منظور حمایت از صنعت و بازار ساخت و ساز که به دلیل شیوع ویروس کرونا در انتهای سال جاری با مشکلات عدیده ای مواجه شده‌اند، تصمیم به عدم افزایش هزینه صدور پروانه تا پایان اردیبهشت ماه گرفته است.

سازندگان در 45 روز کاری پیش رو می‌توانند با همان نرخ‌های مربوط به سال گذشته اقدام به دریافت مجوز ساخت‌وساز کنند.
در صورتی که طبق اعلامات و اطلاعیه های قبلی شهرداری تهران ، نرخ عوارض صدور پروانه ساختمان ها در تهران در سال آینده یعنی سال 1399، به احتمال زیاد افزایشی  چشمگیر ، در حدود ۲۰الی ۳۰ درصد  می یافت.

گرچه این تصمیم  شهرداری تهران، درحال حاظر به تصویب نهایی نرسیده است.

 اما با ب وجود آمدن شرایط جدید در ایران و بخصوص تهران، و با ورود و شیوع ویروس کرونا در پایتخت، این افزایش قیمت تا پایان اردیبهشت ماه به تعویق افتاد.

معاون شهرداری تهران اعلام کرد :

برای حمایت از سازندگان املاک و بخصوص ساخت و سازهای حوزه مسکن، که در اسفند ماه به ناگهان دچار رکود بازار گردیدند، تا پایان اردیبهشت ماه 99  افزایش هزینه ای برای صدور پروانه ساخت و ساز را اعمال نخواهد کرد.

با وجود اینکه این مهلت در نگاه اول حدود دوماه به نظر می آید ، اما با احتساب روزهای تعطیل رسمی و روزها غیر کاری فروردین و اردیبهشت 99، تنها حدود 45 روز کاری باقی میماند.

سازندگان و متقاضیان دریافت پروانه ساخت و ساز میتوانند در این 45 روز کاری، برای صدور پروانه ساخت خود با نرخ سابق اقدام نمایند.

این تصمیم سازمان مدیریت شهری تهران، میتواند تغییری ناگهانی را در بازار ساخت و ساز مسکن در تهران ،در ابتدای سال 99 ایجاد نماید.

زیرا فرصتی بسیار مناسب برای سازندگان و فعالان در حوزه ساخت و ساز مسکن ایجاد خواهد کرد.

تمامی افرادی که تصمیم به ساخت و ساز ملک و مسکن در سال 99 را دارند ، با اطلاع از این تصمیم، برای تعویش افزایش قیمت مجوز ساخت و ساز، و استفاده از این تخفیف ، اقدام خود را به جای زمان مورد نیاز خود، به روزهای ابتدایی سال موکول میکنند.

حتی ممکن است افرادی که احتمال ساخت و ساز ملک خود در سالهای آینده را دارند هم به این کار ترغیب شوند.

به طوری که هجوم ناگهانی و یکباره افراد برای دریافت مجوز ساخت، در روزهای آینده،  پیش بینی میشود.

تا قبل از بروز مشکلات اخیر در کشور و بازار املاک، تصمیم شهرداری بر این بود تا درآمد خود از سمت ساخت و ساز املاک را در سال جدید،  تا 8درصد افزایش دهد.

و زمینه ساز این موضوع  ،  افزایش میزان تعرفه مجوز و پروانه ساخت و  عوارض ساخت و ساز ملک در تهران در سال 99 ، تا 20 الی 30 درصد می بود.

در حال حاظر افزایش 8 درصدی درآمد شهرداری از ساخت و ساز تصویب شده است.

اما روش و افزایش نرخ های برنامه ریزی شده ، همچنان به علت شرایط موجود تصویب نشده و تصمیم گیری در این زمینه موقتا تعلیق گردیده.

البته طبق اطلاعات بدست آمده، علت اصلی عدم تصویب افزایش 30 درصدی هزینه اخذ مجوز ساخت و ساز در سال 99،  مخالفت برخی مسئولان پایتخت در این حوزه  با این افزایش قیمت میباشد.

اخبار حاکی از این است که مسئولان و مدیران ذی ربط دولتی در حوزه املاک و ساخت و ساز در تهران، با بالا رفتن  بی رویه هزینه های دریافت پروانه ساخت موافق نیستند.

با وجود اینکه شهرداری و مدیریت شهری تهران، علت و دلیل این تصمیم خود را افزایش قیمت  چشمگیر مسکن در سال 98 اعلام کرده است.

طبق آمار سالیانه شهرداری، میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در پایان سال 98، حدود 2برابر  این میزان در ابتدای سال شده است. و این تصمیم برای جلوگیری از آسیب بیشتر تهران از سمت ساخت و ساز و املاک میباشد.

لذا از نظر شهرداری، سازندگانی که امسال از قبل این بازار گرم مسکن ، سود بسیاری به جیب زده اند ، باید در ضرر ناشی از آسیب این بالا رفتن قیمت نیز ،با پرداخت بیشتر هزینه های مجوز خود، شریک باشند.

که البته این افزایش قیمت تا ماه بهمن بوده و در ماه اسفند ، این روند صعودی جای خود را به رکود کامل داد!

در هر  صورت و با هرگونه توجیه و منطقی که از سوی شهرداری اعلام گردیده ، تا به امروز استانداری شهر تهران با این افزایش 30درصدی موافقت ننموده است.

در شرایطی که این طرح هنوز تصویب نشده، شهرداری اعلام ضرب العجل و آوانس برای متقاضیان دریافت مجوز و پروانه ساخت و ساز نموده است.

به گفته برخی  کارشناسان  این اعلام نشان از کمبود نقدینگی در شهرداری تهران  و نگرانی از رکود بازار مسکن و عواقب آن ،و تلاشی برای ترغیب سازندگان به اقدام و پرداخت هرچه سریعتر عوارض و هزینه های خود میباشد!

اخبار مرتبط


اخبار خرید ملکی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.