سه شنبه 01 آبان 1403
Flowers
  • چهارشنبه 01 شهریور 1402
  • دسته‌بندی:
  • News
  • کد خبر: 5175
  • منبع :

نگارش کلیه قرارداد های ملکی

همراه حقوقی شما در اتاق قرارداد برای معاملات ملکی

خانه حقوق و داوری 09002501130 مشاوره در واتساپ

تاثیر سامانه های پزشکی در به روز بودن اطلاعات مردم عادی

تاثیر سامانه های پزشکی در به روز بودن اطلاعات مردم عادی

با پیشرفت فناوری های نوین در سطح جهان و گسترش روز افزون اینترنت و شبکه های ارتباطی در بین مردم، لزوم به کارگیری این دستاوردهای نوین در خدمات سلامت و پزشکی نیز امری بدیهی به نظر می رسد. امروزه سایت های اطلاعات پزشکی متعددی در سطح کشور در حال فعالیت هستند و کاربران این سایت ها و اپلیکیشن ها نیز روز به روز در حال افزایش هستند. تنوع خدمات ارائه شده توسط این سامانه ها می تواند علاوه برا ارائه خدمات پزشکی، در بالا بردن سطح اطلاعات پزشکی در بین عموم مردم نیز موثر واقع شود.

انواع سامانه های پزشکی

قبل از آنکه به نقش سامانه های پزشکی در میزان اطلاعات این حیطه در بین مردم بپردازیم؛ بهتر است تا شناختی کلی از دامنه فعالیت این گونه سامانه ها داشته باشیم. به طور کلی حوزه فعالیت این قبیل سایت ها و اپلیکیشن ها می توان شامل موارد زیر باشد:

  • سامانه های پزشکی تخصصی

این قبیل سامانه ها فعالیت خود را محدود به حوزه ای خاص از علم پزشکی می کنند؛ به عنوان مثال ممکن است حیطه کاری مغز و اعصاب محور اصلی ارائه خدمات سامانه باشد و تمامی اطلاعات پزشکی، دارویی یا حتی ارائه خدمات درمان نیز در همین حوزه و به صورت تخصصی ارائه شود. در سایر بخش های درمان نیز امکان ایجاد چنین سامانه های پزشکی وجود خواهد داشت.

 

  • سامانه های علمی و تحقیقاتی

این نوع سامانه ها در زمینه ارائه اطلاعات به روز در زمینه مقالات علمی و تحقیقات پزشکی فعالیت می کنند. استفاده از چنین سامانه هایی به پزشکان و کاربران علاقه مند، این امکان را می دهد تا از نتایج آخرین تحقیقات پزشکی در مورد بیماری ها، روش های درمان، داروها و بسیاری موضوعات دیگر مطلع شوند. همچنین اغلب این سامانه ها حاوی اطلاعات جامعی در مورد انواع داروها و بیماری ها نیز هستند.

 

  • سامانه های مرتبط با بیمارستان ها و مراکز درمانی

برخی دیگر  از سامانه های پزشکی مرتبط با مراکز درمانی یا بیمارستان ها هستند و علاوه بر معرفی خود، انجام خدماتی مانند نوبت دهی، مشاوره با پزشکان و ارائه اطلاعات مختلف در حیطه پزشکی و سلامت را به کاربران خود ارائه می دهند.

 

  • سامانه های نوبت دهی آنلاین

این گونه سامانه ها در زمینه نوبت دهی اینترنتی برای پزشکان یا دیگر خدمات پزشکی فعالیت دارند. استفاده از این سامانه ها به دلیل مزایایی چون صرفه جویی در زمان و کاهش هزینه های تردد درون شهری، مورد استقبال زیادی قرار گرفته است.

 

با وجود این تقسیم بندی برای سامانه های اطلاعات پزشکی، باید توجه داشت که در اکثر مواقع سامانه های پزشکی ممکن است به طور همزمان در چندین حیطه کاری فعالیت داشته باشند.

 

سطح دسترسی مردم به سامانه های پزشکی

با فراگیر شدن شبکه های ارتباطی، اینترنت و تلفن همراه در بین اکثر مردم، دسترسی به سامانه های پزشکی نیز به مراتب ساده تر شده است؛ چنانچه نام یک بیماری یا دارو را در اینترنت جستجو کنیم، با دامنه وسیعی از اطلاعات روبرو می شویم که ما را به سایت ها و سامانه های پزشکی مختلفی هدایت می کنند.  این سادگی دسترسی در اکثر مواقع ممکن است موجب شود تا با اطمینان بیش از حد به اولین منابع نشان داده شده، به صحت اطلاعات دریافت شده چندان توجهی نشود. باید توجه داشت که صرف دسترسی به اطلاعات نمی تواند در بالا بردن سواد پزشکی فرد موثر باشد؛ بلکه شناخت منابع و سامانه های معتبر پزشکی و یادگیری روش استفاده از چنین سایت هایی می تواند در ارتقاء اطلاعات پزشکی مردم عادی موثر باشد. به همین منظور در ادامه این مطلب به بررسی این موارد خواهیم پرداخت؛

 

اطلاعات مورد نیاز مردم در سامانه های پزشکی

علاوه بر استفاده از خدماتی مانند نوبت دهی یا  آشنایی با پزشکان مختلف که در برخی از سامانه های پزشکی یافت می شود؛ علت بسیاری از مراجعات کاربران به این قبیل سایت ها دسترسی به اطلاعات حیطه های مختلف مرتبط با علم پزشکی و بهداشت است که از جمله مهمترین این اطلاعات درخواستی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • اطلاعات دارویی
  • آشنایی با علائم بیماری ها
  • راه های پیشگیری از بیماری ها
  • راهنمایی در مورد سبک زندگی و تغذیه
  • روش های درمان خانگی بیماری ها

 

به روز بودن اطلاعات با سامانه های معتبر

همان گونه که بیان شد، در برخی موارد کاربران برای آگاهی یافتن یا به روز کردن اطلاعات قبلی خود در زمینه های مختلف مرتبط با پزشکی به سامانه های پزشکی مراجعه می کنند. اما شرط اساسی در اعتلای دانش عمومی مردم در به کارگیری از این اطلاعات، معتبر بودن سامانه ارائه دهنده است. راههای گوناگونی برای تشخیص اعتبار هر کدام از این سامانه وجود دارد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

  • اعتبار سنجی این سامانه ها از طریق سامانه های مرتبط با نظام پزشکی یا وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی
  • بررسی ارتباط واقعی این سامانه ها با بیمارستان ها یا پزشکان متخصص
  • درج مشخصات کامل پزشکان، نویسندگان و مراکز گرداننده این سامانه ها

داروخانه آنلاین یکی از جامع ترین و بروز ترین سامانه های اطلاعات پزشکی و دارویی در کشور می باشد که بیش از 10000 محتوای تخصصی در خصوص دارو و بیماری های مختلف مرجع مناسبی و مطمعنی برای دریافت اطلاعات در این حوزه است .

چنانچه با استفاده از راهکارهایی شبیه به این موارد یا با توصیه افراد متخصص، از قابل اعتماد بودن این سامانه ها مطمئن شدید؛ می توانید با به کارگیری اطلاعات موجود در این سایت ها سطح عمومی اطلاعات پزشکی خود را افزایش دهید. استفاده از منابع معتبر در این زمینه، ضمن به روز نگه داشتن اطلاعات مردم عادی، نقش مهمی در توسعه سطح سلامت عمومی جامعه خواهد داشت. از دیگر فواید این آگاهی مردم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آگاهی از روش های پیشگیری بیماری های مختلف
  • آشنایی با روندهای درمانی
  • اطلاع از روش های جلوگیری از بیماری های عفونی
  • آشنایی با سبک های زندگی سالم
  • آشنایی با نحوه برخورد با اپیدمی ها

همانطور که گفته شد داشتن اطلاعات به روز در تمامی این موارد؛ که در گذشته تنها با ساعت ها جستجو در میان کتاب های پزشکی یا پرس و جو از افراد متخصص امکان پذیر بود، امروزه به مدد سامانه های پزشکی امکان پذیر شده است. برداشتن گام های صحیح در استفاده از این اطلاعات، همچون انتخاب سامانه های قابل اعتماد نیز با کاهش دریافت های اشتباه،  به شخص در بالا بردن کیفیت این اطلاعات دریافتی کمک خواهد نمود.

اخبار مرتبط


اخبار خرید ملکی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.