سه شنبه 01 آبان 1403
Flowers
  • دوشنبه 24 آذر 1399
  • دسته‌بندی:
  • خبر مسکن
  • کد خبر: 4793
  • منبع : پایگاه خبری ملک هفت

نگارش کلیه قرارداد های ملکی

همراه حقوقی شما در اتاق قرارداد برای معاملات ملکی

خانه حقوق و داوری 09002501130 مشاوره در واتساپ

اظهارات متناقض در خصوص قیمت مسکن در تهران

اظهارات متناقض در خصوص قیمت مسکن در تهران

علیرغم آنکه بانک مرکزی میانگین قیمت هر متر مربع زیربنای مسکونی در تهران را بالغ بر 26 میلیون تومان گزارش کرده است؛ وزیر راه و شهرسازی معتقد است که این آمار مبتنی و واقعیت نیست و اگر قیمت مسکن در منطقه 1 را در نظر نگیریم هر مترمربع مسکن در تهران حدود 15 میلیون تومان قیمت دارد.

متوسط قیمت مسکن در تهران

همان طور که گزارش پایگاه خبری ملک هفت مستخرج از اطلاعات بانک مرکزی نشان می دهد؛ قیمت هر متر مربع زیربنای مسکونی در شهر تهران در مهر ماه سال جاری به بیش از 26 میلیون تومان رسیده بود.

 به طوری که این رقم نسبت به ماه گذشته 10 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 110 درصد افزایش داشته است.

از سوی دیگر در مهر ماه سال جاری، 8 هزار و 700 معامله مسکن در شهر تهران صورت گرفته است که نسبت به ماه گذشته 2.3 درصد و نسبت به ماه مشابه سال گذشته 154.5 درصد رشد داشته است.

خانه های منطقه یک کالای لوکس محسوب می شود

وزیر راه و شهرسازی بی توجه به آمار منتشر شده بانک مرکزی ادعا می کند که میانگین قیمت مسکن در تهران 15 میلیون تومان است.

وی بر این باور است که منطقه 1 و منطقه 3 را نباید در آمار محاسبه قیمت مسکن در نظر بگیریم؛ چرا که تعداد معاملات این مناطق بسیار اندک بوده و مسکن در این مناطق کالای لوکس به شمار می رود.

به گفته او، اگر قیمت مسکن در منطقه 1 را از برآوردهای خود حذف کنیم؛ میانگین قیمت مسکن در تهران به کم تر از 15 میلیون تومان می رسد.

در گذشته نیز محمودزاده، معاون وزیر خاطر نشان کرده بود که اگر آمار منطقه 1 را از محاسبات حذف کنیم قیمت مسکن در تهران به کم تر از 20 میلیون تومان می رسد.

مناطق یک و سه در زمره پر فروش ترین مناطق تهران

با این حال، همان طور که پایگاه خبری ملک هفت نیز به آن اشاره کرده است؛ گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که در میان مناطق 22 گانه تهران؛ منطقه 1، رتبه هفتم بیش ترین تعداد معاملات در مهر ماه را به خود اختصاص داده است؛ در مهر ماه سال جاری بیش از 483 خرید و فروش مسکن در این منطقه صورت گرفته بود.

شایان ذکر است که منطقه 3 نیز، رتبه یازدهم بیش ترین تعداد معاملات مسکن در مهر ماه را به خود اختصاص داده بود؛ در مهر ماه سال جاری بیش از 376 خرید و فروش مسکن در این منطقه صورت گرفته است.

بنابراین صحت ادعای معاون وزیر مورد سؤال قرار می گیرد؛ به دلیل آنکه حتی بدون احتساب آمار منطقه 1، میانگین قیمت مسکن در پایتخت نزدیک به 23 میلیون تومان می باشد.

به عبارت دیگر، حذف آمار قیمت های منطقه 1، تنها  5.4 درصد میانگین قیمت مسکن در شهر تهران را کاهش می دهد.

این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی ادعا می کند آمار قیمت منطقه یک، موجب رشد 3.5 برابری میانگین قیمت مسکن در تهران شده است.

بیشتر بخوانید
تحلیل و بررسی بازدهی بازارهای دارایی در هشت ماه نخست سال

متوسط قیمت مسکن در سایر استان ها

معاون وزیر مسکن همچنین اظهار داشته که در 26 استان از کشور، قیمت مسکن کم تر از 10 میلیون تومان می باشد. به طوری که در 7 استان قیمت مسکن کم تر از 5 میلیون تومان و در 19 استان قیمت مسکن کم تر از 10 میلیون تومان می باشد.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که وزارت راه و شهرسازی گزارش تحولات بازار مسکن را از تیر ماه سال جاری منتشر نکرده است.

اثر منفی گزارش تحولات بازار مسکن تهران بر سایر استان ها

محمود زاده بر این باور است که باید وضعیت بازار مسکن را بر اساس واقعیت ها تحلیل کنیم؛ چرا که بسیاری از آمارها با واقعیت تطابق ندارد.

وی افزود: تکیه صرف بر گزارش تحولات بازار مسکن در تهران می تواند اثر منفی بر سایر استان ها داشته باشد؛ یکی از مهم ترین دلایل جلوگیری از انتشار این آمار نیز به همین موضوع بر می گردد.

بی دقتی در بیان آمار بازار مسکن از سوی مسئولان

اختلاف بسیار میان آمار منتشر شده بانک مرکزی و آمار ارائه شده توسط وزارت راه و شهرسازی حاکی از آن است که مسئولان دقت کافی در بیان آمارها ندارند؛ همچنین غیرصحیح خواندن آمار رسمی منتشر شده از سوی نهادهای دولتی، می تواند به بدبینی افراد جامعه نسبت به آمارهای آتی منجر شود.

بنابراین توصیه می شود که آمار بازار مسکن مجدداً منتشر گردد تا به این وسیله از ارائه آمارهای ناصحیح از سوی مسئولان جلوگیری شود.

اخبار مرتبط


اخبار خرید ملکی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.