بازگشت قیمت خودرو و مسکن در وبسایت ها
بالاخره پس از 8 ماه ممنوعیت انتشار قیمت ها، قیمت خودرو در آگهی های اینترنتی قابل مشاهده شد. همچنین قیمت خرید و فروش و اجاره بهای مسکن از عصر روز 23 دی ماه به وبسایت ها و پلتفرم های آگهی بازگشت.
در اردیبهشت ماه سال جاری، تصمیمی غیر کارشناسی مبنی بر حذف و جلوگیری از انتشار قیمت خودرو و مسکن در وبسایت های مجازی گرفته شد تا شاید بتواند مانع رشد کاذب قیمت ها در این بازارها شود. اما در نهایت آشکار شد که با ایجاد مانع در در دسترسی به اطلاعات قیمتی نمی توان بازار خودرو و مسکن را کنترل و مدیریت نمود.
به این ترتیب از 18 دی ماه سال جاری، مجدداً اطلاعات قیمت خودرو در پلتفرم های مجازی درج شده است. البته رضا الفت، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی اظهار داشت که با توجه به اینکه درج قیمت در آگهی های آنلاین توسط مراجع قضایی ممنوع شده؛ لازم است که این ممنوعیت به همین طریق هم برداشته شود. اما هنوز چیزی در این خصوص ابلاغ نشده است.
رشد قیمت خودرو و مسکن با وجود منع انتشار اطلاعات قیمتی
در طول مدتی که ممنوعیت انتشار قیمت خودرو و مسکن در آگهی های آنلاین وجود داشت؛ نه تنها قیمت در این بازارهای دارایی کاهش پیدا نکرد بلکه قیمت خودرو بیش از 35 درصد و قیمت مسکن نزدیک به 75 درصد افزایش یافته است. همان طور که پایگاه خبری ملک هفت نیز نشان می دهد؛ میانگین قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی در شهر تهران، در فروردین ماه 1399، حدود 15 میلیون 295 هزار تومان گزارش شده است؛ در حالی که قیمت هر متر مربع زیربنای مسکونی در شهر تهران در آذر ماه سال جاری حدود 26 میلیون و 905 هزار تومان بوده است. به این ترتیب قیمت مسکن در طول این مدت 75.9 درصد رشد داشته است.
البته گفتنی است که تنها در آذر ماه سال جاری قیمت هر متر مربع واحد مسکونی، 1.1 درصد کاهش یافت و به مبلغ 26 میلیون و 900 هزار تومان رسید. با این وجود، کارشناسان بر این باورند که این کاهش قیمت ناشی از حذف قیمت ها از آگهی های آنلاین نبوده و متأثر از کاهش نرخ ارز و کاهش ریسک های غیر اقتصادی بوده است.
بیشتر بخوانید
تجربه کشورها از راه اندازی صندوق املاک و مستغلات
دیدگاه موافقان و مخالفان عدم انتشار قیمت ها
مخالفان عدم انتشار قیمت ها معتقدند که حذف و سانسور قیمت بازار دارایی ها از جمله بازار خودرو و مسکن تنها موجب عدم شفافیت در بازارها شده، زحمت خریداران و فروشندگان را برای آگاهی یافتن از قیمت ها افزایش داده و زمینه را برای فعالیت بیش تر سوداگران فراهم می کند.
مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص اظهار داشت که با استمرار حذف قیمت کالاها در آگهی های آنلاین موافق نیستیم؛ چرا که عوامل دیگری به غیر از انتشار قیمت ها به خصوص قیمت خودرو و مسکن در وبسایت ها، در افزایش قیمت کالاها تأثیرگذارند.
وی تأکید دارد که درج قیمت ها در پلتفرم های مجازی موجب شفافیت در قیمت گذاری و معاملات می گردد.
موافقان ممنوعیت انتشار اطلاعات قیمت خودرو و مسکن در وبسایت ها نیز این گونه استدلال می کنند که بازار مسکن و خودرو از آگهی های بی هویت آسیب می پذیرند؛ چرا که انتشار قیمت در پلتفرم های مجازی منجر به رقابت در قیمت گذاری شده و تورم در این بازارها را افزایش می دهد.
راهکارهای جایگزین برای حذف اطلاعات قیمتی
الفت، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال حذف مجدد قیمت ها از پلتفرم های مجازی وجود دارد؟ افزود که بعید به نظر می رسد چنین اقدامی دوباره صورت گیرد اما همیشه این نگرانی وجود دارد که برخی تصمیم گیرندگان در حوزه اقتصاد و بازرگانی؛ فضای مجازی را عامل اصلی مشکلات در بازارها اعلام کنند.
وی بر این باور است که اجرای طرح هایی نظیر حذف قیمت ها بدون پشتوانه مطالعاتی روش های کارآمدی نخواهند بود و پیامد آن ها نیز بازگشت دوباره قیمت ها می باشد.
الفت همچنین تصریح نمود که بسیاری از پلتفرم های مجازی به دلیل این تصمیم نادرست آسیب دیدند؛ چرا که فروشندگان و خریداران که امکان درج و استعلام قیمت ها را در این وبسایت ها و اپلیکیشن ها نداشتند؛ استفاده از آن ها را کاهش داده و در فضاهای دیگری برای دستیابی به اطلاعات اقدام می کردند. بنابراین لازم است که مسئولان به دنبال حل مشکلات به صورت ریشه ای باشند.
وی تصریح کرد که طرحی نظیر اخذ مالیات از خانه های خالی موجب شد که 30 درصد از چنین خانه هایی وارد بازار اجاره مسکن شوند و تا حدی از رشد قیمت ها کاسته شود؛ بنابراین چنین طرح هایی با پشتوانه مطالعاتی قوی و تجربه های موفق جهانی می توانند برای بازار خودرو نیز به کار گرفته شوند.
ارسال نظر