خوشحالی دلال ها از اجرایی نشدن مالیات بر عایدی سرمایه مسکن
همان طور که میدانید و در تحلیل ها و اخبار سال 98 خواندید ، در سال 1398 دلال های ملک با بهره بردن از شرایط و روند صعودی قیمت های مسکن در تهران و ایران ، از این آب گل آلود ماهی های بسیاری گرفتند.
این در حالی بود که پرداخت مالیات بر عایدی از بازار خرید و فروش مسکن ، مانند 4 سال گذشته و برای پنج امین سال متوالی به سال بعد ، یعنی سال 1399 که در آن قرارداریم موکول گردید.
کارشناسان پایگاه خبری ملک هفت با بررسی های میدانی و تحلیل هایی که از آمار و ارقام بازار مسکن بدست آوردند ، به این نتیجه رسیدند که بازار خرید و فروش مسکن تهران در سال گذشته، تورمی بالغ بر ۴۲درصد را به خود دیده است .
با وجود اینکه بیشتر کارشناس های ملکی ، تا مدتی قبل پیش بیینی میکردند که تورم بازار مسکن تهران ، در سال 98 بسیار کمتر از تورم متوسط این بازار در کشور خواهدبود.
علت تورم زیاد بازار مسکن چیست
متاسفانه علت این بالا رفتن قیمت در بازار ملک تهران را تنها میتوان به خرید و فروش های مربوط به دلال های ملکی مرتبط دانست.
در سال 98 ، شاهد وعده ها و نویدهایی از طرف وزارت تازه نفس مسکن مبنی بر تغییر بازار خرید و فروش مسکن ایران از بازار سوداگر به بازار مصرفی بودیم .
که متاسفانه این طرح نیز ، به زمره طرح ها و وعده های اجرایی نشده و فراموش شده مسئولان تازه وارد ارگان ها اضافه گردید.
به علت عدم پرداخت مالیات بر عایدی دلال ها و سفته بازان بازار مسکن تهران، و مساعد دیدن شرایط ، این رمایه گذاران کاذب با خرید و فروش های مکرر، باعث رشد نرخ تورم و افزایش قیمت های مسکن شدند.
گرچه سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ، اعلام نموده است که لایحه مالیات بر عایدی سرمایه مسکن در مجلس یازدهم جمهوری اسلامی تصویب خواهد شد.
این طرح و لایحه اولین بار در سال 1394 مطرح شده بود و تا الان حدودا 5 سال در تصویب و اجرا شدن آن وقفه افتاده است.
اولین اقدامات مجلس برای اجرای لایحه مالیات بر عایدی سرمایه بازار مسکن، در ماه های پایانی سال 98 از سمت دولت شروع شد.
وزیر محترم اقتصاد کشور ، در بهمن سال گذشته، ، از ارائه شدن لایحه مالیات بر عایدی سرمایه ذیل لایحه اصلاح قانون جامع مالیاتهای مستقیم به هیئت دولت خبر دادند .
این اقدام دولت، مراحل بسیاری را برای بررسی در ارگان های مختلف ازجمله: کمیسیون اقتصاد دولت ، صحن هیئت دولت ، ارجاع به مجلس شورای اسلامی ، اعلام وصول این طرح، ارجاع به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و در نهایت طرح شدن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، گذراند .
این طور که به نظر کارشناسان ملک هفت می رسد ، و با توجه به شرایط بحرانی کشور ، باز هم زمانی بیش از 1 سال برای طی شدن مراحل تصویب این لایحه مالیات بر عایدی مسکن در مجلس نیاز میباشد.
مالیات بر عایدی سرمایه چیست
میزان مالیات بر عایدی سرمایه مسکن بر ارزش دارایی و ملک شخص تعیین نمی گردد.
بلکه مالیاتی است که بر اساس افزایش ارزش دارایی و ملک فرد یا همان عایدی و سود دارایی او مشخص می شود.
در طرح پیشنهادی کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی، انتقال ملک بین نزدیکان نسبی درجه یک خانواده که شامل والدین و فرزندان و همسر دائم میباشد، معاف از مالیات بر عایدی سرمایه در نظر گرفته میشود.
از طرف دیگر برای تشویق به عرضه مسکن به بازار املاک و ساخت و ساز ملک، اولین انتقال واحدهای مسکونی نوساز به غیر، از پرداخت مالیات بر عایدی املاک معاف میباشند.
این کار باعث میشود تا سازندگانی که به سود متعارف ملک خود قانع بوده و قصد احتکار 2 تا 3 ساله واحد خود ندارند، نگرانی از بابت اجرای طرح مالیات بر عایدی ملک نداشته باشند.
مثال مالیات بر عایدی سرمایه ملک
اگر ملکی را امسال با قیمت ۱۰۰میلیون تومان خریداری کنید و سال بعد آن را به قیمت ۱۵۰میلیون تومان بفروشید، این ۵۰میلیون تومان افزایش ارزش ملک شما ، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه خواهد شد. که البته درصد آن هنوز تصویب نشده است.
اجرای مالیات بر عایدی سرمایه در کشورهای مختلف
طرح مالیات بر عایدی سرمایه ملک در ۱۸۰کشور جهان در حال اجرا است.
این کشور ها شامل همه نوع اقتصاد ، توسعه یافته، توسعه نیافته و در حال توسعه میباشد.
برخی این کشور ها عبارتند از:
آمریکا
|
انگلیس
|
کانادا
|
برزیل
|
چین
|
فرانسه
|
قطر
|
روسیه
|
اسپانیا
|
ژاپن
|
ایتالیا
|
ترکیه
|
بوتسوانا
|
لیبی
|
کارشناسان اقتصادی ایران، تصویب و اجرا این طرح پایه ای مالیاتی را ، کمکی مهم به ثبات و حتی کاهش تورم و قیمت مسکن ، افزایش معاملات و از همه اینها مهمتر اخراج سفته بازها و دلال ها از بازار مسکن ایران میدانند.
نتیجه مجموعه این اتفاقات ، مبدل شدن مسکن و ملک از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی میباشد.
سامانه املاک و اسکان و مالیات بر عایدی سرمایه مسکن
یکی از پیش نیاز های اجرایی شدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن ، ایجاد سامانه ای به نام سامانه املاک و اسکان است که این کار در بهمن 98 از سوی وزارت راه و شهرسازی تهران انجام گردید.
بر اساس گفته های محمود محمودزاده، معاونت وزارت راه و شهرسازی تهران، قرار بر این است تا دستگاه ها ی مربوطه به این سامانه املاک متصل شده و تا کنون جسله هایی هم در اینباره برگزار گردیده، تا بعد از شکست بیماری کرونا در ایران، به ادامه شور و مشورت دستگاه ها ی دولتی در این موضوع پرداخته شود.
80درصد معاملات مسکن برای سرمایه گذاری هستند
پروانه اصلانی، مدیریت کل دفتر اقتصاد مسکن تهران در این باره اظهار داشت:
جناب آقای آخوندی ، وزیر اسبق وزارت راه و شهرسازی تهران ،شناسایی خانه های خالی از سکنه تهران را بر عهده شهرداری تهران میدانستند .
اما با ورود جناب آقای محمد اسلامی، این طرح دوباره توسط وزارت راه و شهرسازی تهران پیگیری و سامانه املاک مجددا در دستور کار این ارگان قرار گرفت.
اما شناسایی خانه های خالی از سکنه و تخلیه، تنها قسمتی از مشکل مالیات بر عایدی املاک را حل میکند.
زیرا برای رسین به هدف اصلی این طرح، که حذف خرید و فروش های ملکی سرمایه گذاران در بازار مسکن تهران و ایران میباشد، بایستی تمامی خانه های معامله شده توسط این افراد را شناسایی کرد.
زیرا این اقدام و به اصطلاح سرمایه گذاری ، در دهه های اخیر، کمک زیادی به رشد قیمت خانه و ملک و افزایش تورم در این بازار کرده است.
برای درک عمق فاجعه در این باره ، کافی است بدانید که در حال حاضر نزدیک به 80 درصدمعاملات ملک در بازار مسکن ایران مربوط به این خرید و فروش های سرمایه گذاری و دلالی میباشد.
ارسال نظر