ساخت و ساز مسکن
با افزایش جمعیت شهرنشین و شرایط جدیدی که امروزه بر اقتصاد و اجتماع حاکم شده در حوزه ساختوساز با تغییرات چشمگیری مواجه شدهایم. وضعیت ساختوساز امروزه ازنظر کیفیت و کمیت نسبت به گذشته تفاوتهای بسیاری کرده است. تحولات اقتصادی، نگرانیها و دغدغههای بیشماری را برای فعالان صنعت ساختوساز ایجاد کرده است. با توجه به الزامات زندگی امروزه و تغییرات چشمگیری که در سبک زندگیها به وجود آمده باعث شده که نیاز انسان به مسکن و تقاضای مسکن به پیچیدگی خاصی روبرو شود. همین امر باعث شده تا سازمانهای فعال در این حوزه با چالشهای جدید، فرصتها و موانع و مشکلات متنوع و ناشناخته مواجه شوند.
بدون شک سازمانهای مرتبط با صنعت ساختوساز، با تکیهبر مهارت و تخصص خود، در تلاشاند تا درک بهتر و دقیقی از شرایط محیطی به دست آورند تا جریان عملیاتی خود درزمینهٔ ساختوساز را به شیوه صحیحی هدایت کنند و از اخلال درروند بقای سازمان و تأمین تقاضای بازار مصرف جلوگیری کنند. شاید پرسش هرکسی در این راستا این باشد که چه راهبردهای کاربردی در این راه اتخاذشده است؟
در راستای راهبردهای حیاتی برای رونق ساختوساز، مصطفی فلاحی، مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری مسکن پردیس گفت: بیش از دو دهه از عمر این شرکت در صنعت ساختمان ایران میگذرد؛ در این مدت باوجود فراز و نشیبهای فراوان که دامنگیر صنعت ساختمان کشور بوده، این شرکت تلاش کرده در کنار ارائه خدمات مهندسی، اعتماد شهروندان و ساکنان محصولات خود را فراهم کند. نتیجه ۲۰ سال سازندگی این مجموعه، احداث ۱۳ هزار واحد ساختمانی، امنیت خریداران و ایجاد مناطق شهری با سطح کیفی مناسب برای زندگی بوده است.
بیشتر بدانید
200 هزارتومان به حقوق کارگران ساختمانی اضافه شد
وی در خصوص حوزه فعالیت این شرکت اضافه کرد: عمده محدوده جغرافیایی عملکرد تولیدی این شرکت در شهر تهران و شهر جدید پردیس متمرکز بوده و بیشتر عملیات ساخت و شهرسازی در فاز ۳ شهر پردیس توسط این شرکت اجرا و مدیریت شده است، اما با توجه به سیاستها و برنامههای کلان مجموعه، در مناطق جغرافیایی متعددی همانند استان مازندران و شهر سمنان هم پروژههایی احداثشده یا در حال اجرا هستند. سبد محصولات شرکت نیز مشتمل بر طیف وسیعی از کاربریهای مختلف همانند مسکونی، اداری، تجاری، مذهبی، زیرساختی و بزرگراهی است.
اصول اقتصادی ساخت و ساز مسکن
مصطفی فلاحی با اشاره به اصول اقتصادی بازار ساخت و ساز مسکن خاطر نشان کرد که: این شرکت همواره «حقوق مصرفکننده» را در اولویت قرار داده و با رعایت اصول اقتصادی مترقی و مدیریت صحیح بر منابع سرمایهای خود و بهرغم تلاطمهای اقتصادی متعدد که فشارهای مضاعفی را به صنعت ساختمان وارد کرده، از منافع «سهامداران» با جدیت مراقبت کرده و ایجاد ارزشافزوده میکند؛ از سوی دیگر در توسعه روزافزون صنعت ساختمان ایران، حضوری فعال و الگوساز دارد.
وی در ادامه اضافه کرد: رونق و بقای تمامی کسبوکارها، بهطور مستقیم به وجود و میزان اطمینان ذینفعان به آن بستگی دارد. بخشی از مشکلات امروز این صنعت، به کاهش اعتماد خریداران مربوط است؛ عدم اعتماد آنها به مباحث کیفی، قیمت تمامشده، تحویل بهنگام، رعایت اصول مهندسی، مکانیابی صحیح و نظایر آن باعث کندی روند واگذاری شده که این به معنای اخلال در گردش سرمایه در صنعت است. نتیجه این شرایط، ایجاد رسوب غیرمولد سرمایه و رکود و کاهش سهم بازار سازمانهای ناموفق بوده است؛ بااینحال عملکرد این مجموعه همیشه در مسیر اعتماد زایی با ذینفعان، ایفای تعهدات قانونی، پایبندی به مسؤولیتهای اجتماعی و انجام وظایف مهندسی بوده است.
مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری مسکن پردیس در راستای رویکردهای راهبردی شرکت افزود: ارائه خدمات و کیفیت برتر در طراحی، ساخت و بهرهبرداری با رویکرد الگوسازی و پیشتازی در صنعت بهعنوان یک مزیت رقابتی برای این شرکت بهعنوان یک راهبرد شناخته میشود. حفظ زیبایی، تداوم قدرت بنا و تناسب شاخصهای معماری آنها با شرایط جدید زندگی شهروندان، شاهد این مدعا هستند؛ این شرایط، تکلیف و ملاک عمل در تمامی طرحهای در حال احداث و مطالعه این شرکت است. مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری مسکن پردیس در ادامه افزود: تمرکز بر مدیریت صحیح زمان و رعایت تعهد دوره تحویل یکی دیگر از رویکردهای کیفی شرکت در دستور کار است؛ این مهم از دو منظر واجد اهمیت است، اول آنکه مطول شدن دوره ساخت، منجر به افزایش قیمت تمام شده میشود و ضرر و خسارت ناشی از آن مستقیماً شرکت و مصرفکننده را درگیر میکند و از جنبه دیگر هم مقوله حیاتی تعهد کامل به خریداران است که بهعنوان یک مسئولیت اجتماعی و اعتباری دارای اهمیت است. رعایت منافع خریداران، ذینفعان و سهامداران، رویکرد اساسی دیگری در مدیریت مبتنی بر بهرهوری است، زیرا باعث تقویت توان سرمایهگذاری و کاهش میزان ریسک میشود. این مهم منجر به توجه بیش از پیش به مفهوم مدیریت قیمت تمام شده میشود که بهعنوان یک مأموریت مهم در مدیریت سرمایهگذاری تلقی میشود.
وی در ادامه تصریح کرد: محیط اقتصاد دریای آرام نیست و اگر سازمانی فاقد برنامهریزی در تلاطمات اقتصادی باشد، بیشک مهمترین اشتباه در کسبوکار را مرتکب شده است. بدیهی است که باید برای مقابله با نوسان بازار و کاهش اثرات منفی آمادگی لازم را ایجاد و نقشه راه تدوین کرد. واقعیت امروز در این صنعت دلالت بر ناهمگنی عرضه دارد؛ مدیریت قیمت تمام شده باید بهدقت انجام پذیرد تا انتظار از تداوم میزان بالای سودآوری، معمول و منطقی شود.
عوامل موثر بر ساخت و ساز مسکن
مصطفی فلاحی در پایان به این موضوع اشاره کرد که: زمین بهعنوان اصلیترین نهاد ساخت در مناطق پرکشش به شدت کاهش یافته است، تمایلات سرمایهگذاری و مصرف تغییر یافته و هنوز افراد غیرمتخصص یا با سرمایه اندک در صنعت حضور دارند که تاب و تحمل تغییرات اقتصادی را ندارند. درعینحال این حقیقت در صنعت ساخت و ساز مسکن هم تأکید دارد که یکی از مهمترین پایههای اقتصادی تولید مسکن در کشور است، گردش روان و مولد سرمایه در آن کل نظام اقتصادی را تحت تأثیر قرار میدهد؛ ضمن آنکه همیشه تقاضا وجود دارد، اما پیشبینی وضعیت قیمت بازار به جهت تأثیرپذیری آن از شاخصهای پیچیده اقتصادی کلان کشور و بازارهای موازی و جایگزین، صرفاً در صورت تثبیت یا تغییرات قابل پیشبینی فاکتورهای متفاوت از جمله نرخ ارز موضوعیت داشته است.
ارسال نظر