علل اصلی شکایت های مردمی از وضعیت خدمات شهری
حجم بالای تماسها و شکایتها نشان میدهد از هر 5 خانواده تهرانی حداقل یک نفر از وضعیت خدمات شهری ناراضی است. آنچه مسلم است رفع کاستیها در حوزه خدمات شهری باعث رضایت هر چه بیشتر مردم خواهد شد.
در این میان سه گروه اصلی در شهر تهران هستند که بیشترین شکایت درباره آنها بوده است. ساخت و سازهای خطرناک، چهره مخدوش شهر و انباشت زباله این سه گروه اصلی شکایتهای مردمی هستند.
این مسائل مربوط به مناطق 22 گانه شهری است که در نیمه نخست سال جاری در سامانه 137 شهرداری تهران به ثبت رسیده است و شیوه ساماندهی و مدیریت شهری را در برمیگیرد.
مدیریت جدید شهر تهران برای ایجاد شفافیت هر چه بیشتر و حذف گلوگاههای فساد اقدام به انتشار اطلاعات در لایههای مختلف کرده است که انتشار تماسهای تلفنی با مرکز 137 یکی از این اقدامات در جهت اطلاعرسانی عمومی اطلاعات است.
اهداف سامانه 137 شهرداری تهران
سامانه 137 شهرداری تهران زیر نظر سازمان بازرسی شهرداری تهران راهاندازی شده است و هدف آن ثبت و بررسی شکایتهای مردم درزمینه خدمات شهری، شهرسازی، حملونقل عمومی و ترافیک و عمرانی است. شهروندان مناطق 22 گانه شهرداری تهران میتوانند با تماس تلفنی مشکلات خود را اطلاع داده تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.
سامانه شفافیت که از سال 96 تاکنون راهاندازی شده، گزارشهای مربوط به سال 96 تاکنون را در اختیار شهروندان قرار داده است. بر اساس بررسیهای انجامشده از ابتدای سال جاری ناکنون سه دسته از مشکلات هستند که بیشترین تماس تلفنی درباره آنها صورت گرفته است. این عوامل بیشترین تأثیر را در به هم زدن آسایش و آرامش مردم داشته است که در تماس با سامانه 137 ثبت و بررسیشدهاند.
بیشتر بخوانید
افشاء اطلاعات املاک واگذار شده شهرداری تهران و نحوه برخورد با مجرمان
کدام منطقه بیشترین سهم شکایت در سامانه 137 را داراست؟
از مجموع تماسهای ثبتشده با سامانه 137 نیمی از آنها مربوط به افرادی است که در منطقه یک تهران اقدام به خرید خانه کرده اند، نزدیک به دو درصد از مناطق 4 و 5 و سهم مناطق جنوبی تهران کمتر از نیم درصد بوده است.
این تماسهای تلفنی دارای دو جنبه ظاهری و باطنی هستند. وجه نخست پیامها، این مسئله را نشان میدهد که بیشتر معضلات شهری در مناطق شمالی شهر تهران است و مناطق جنوبی شهر مشکلات چندانی ندارد؛ اما در باطن این آمار نشان میدهد که حساسیت و واکنش نسبت به مسائل و معضلات شهری در مناطق شمالی شهر تهران از جمله انباشت زباله، ساخت و سازهای غیراصولی، گرفتن مسیر جوی آب و رفع معضلات شهری در کوچه و خیابانها بیشتر از ساکنان جنوبی شهر تهران است.
میتوان گفت قیمت مسکن از جمله دلایل حساسیت ساکنان مناطق بالایی شهر تهران می باشد. در مناطق بالایی شهر تهران، به خصوص منطقه یک، به دلیل گران قیمت بودن خانه در آنها ساکنان توقع دارند که شرایط بسیار ایده آلی برای زندگی در این مناطق فراهم باشد و زمانی که با مشکلی مواجه می شوند سریعا نارضایتی خود را اعلام می نمایند.
بررسی دلایل تماس های تلفنی به سامانه 137
تحلیل و بررسی تماسهای تلفنی با این مرکز نشان میدهد بخش زیادی از تماس ها در رابطه با مدیریت شهری و مزاحمتهای ایجاد شده در سطح شهر است. تعداد تماسها نشان میدهد نزدیک به 20 درصد ساکنان شهری با این مرکز تماس گرفتهاند که اگر این تماسها تکراری نباشند از هر 5 خانواده یک خانواده با این مرکز تماس داشته است. البته تماس تکراری یا مکرر نشان از اهمیت موضوع و پیگیری مجدد شهروندان دارد.
بیشترین شکایت ها درمورد ساخت و سازهای خطرناک در تهران
دسته اول تماسهای تلفنی مربوط به ساخت و سازهای خطرناک در شهر تهران است. نزدیک به 80 هزار شکایت در سامانه 137 در حوزه ساخت و سازهای خطرناک و مزاحمتهای مربوط به آن است که 13 درصد تماسها را در برمیگیرد. این دسته از مزاحمت ها در حوزه مسکن و ساختوساز در 6 دسته قرار میگیرد. 23
هزار تماس بابت ساخت و سازهای غیرمجاز مسکن، 37 هزار تماس بابت آلودگی محیطی و صوتی ساختوسازها، 6 هزار تماس بابت سد معبر مصالح ساختمانی، شکایت از عدم ایمنی گودبرداری و ایمنی تخریب با 9 هزار تماس، گلایه از عدم تاور کرین ساختوسازها و انتقاد از خطر ریزش و بافتهای فرسوده بقیه تماسها را شامل میشود.
با توجه به حجم بالای ساختوساز مسکن در سطح شهر تهران و همچنین طرحهای بازسازی بافتهای فرسوده به نظر میرسد این مزاحمت ها و معضلات یکی از مشکلات همیشگی در حوزه شهری خواهد بود. دسته دوم تماسهای تلفنی با این مرکز درباره جمعآوری زبالههای شهری است که بیشترین شکایت در حوزه عدم جمعآوری مناسب زبالهها و انباشت آن بوده است.
شهروندان طی 24 هزار تماس تلفنی شکایت خود را در این زمینه به ثبت رساندند.
درخواست نصب مخزن زباله، عدم تخلیه بهموقع زبالهها، مزاحمت زباله گردها، عدم تعویض بهموقع مخازن، عدم نظافت و شستشوی بهموقع و ریختوپاش زبالهها در اطراف مخازن از دیگر شکایتهای مردمی در این زمینه بوده است.
مخدوش بودن چهره شهر و نارضایتی مردم
نزدیک به 70 هزار از تماسهای تلفنی نیز مربوط به کمکاری در حوزه رسیدگی به مناظر شهری است. دسته سوم شکایتهای مردمی در حوزه زیباسازی مناظر شهری و مخدوش بودن آن است. عدم نظافت معابر شهری، عدم رسیدگی به بوستانها و پارکها، قطع درختان و نیاز به احداث بوستان از جمله درخواستها و شکایتهای مردمی در این حوزه بوده است. مرمت پیادهروها، ترمیم روشنایی معابر از دیگر موارد ثبتشده در این زمینه است.
این تماسها تلفنی و موضوع آنها میتواند یک پیام مهم برای مدیریت شهری داشته باشد. کارشناسان حوزه شهری معتقدند عدم توجه و رسیدگی به شکایات مردمی پیامدهای منفی برای مدیریت شهری خواهد شد. پایین آمدن سطح مشارکت مردم و عدم مشارکت در برنامههای توسعه مدیریت شهری از جمله این پیامدها خواهد بود.
سوالات متداول
سامانه 137 چه هدفی دارد؟
این سامانه برای ثبت شکایات مردمی در حوزه مسائل و معضلات شهری است که زیر نظر سازمان بازرسی شهرداری تهران راهاندازی و اداره میشود. کلیه تماسهای تلفنی با این مرکز ضبطشده تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.
بیشترین تماسهای مردمی با این مرکز از کدام مناطق شهر تهران است؟
طبق آمار بیشترین تماسها با این مرکز از مناطق شمالی شهر تهران است که نشاندهنده حساسیت بیشتر ساکنان این مناطق نسبت به مسائل و معضلات شهری است.
شکایتهای ثبتشده در سامانه 137 در کدام موضوعات بوده است؟
بیشترین شکایات در زمینه ساخت و سازهای خطرناک و غیراصولی، مخدوش بودن مناظر شهری و انباشت زبالهها بوده است.
چنددرصد خانوادههای تهرانی در نیمه نخست سال با این مرکز تماس گرفتهاند؟
طبق آمار منتشر شده در سامانه شفافیت شهرداری تهران نزدیک به 20 درصد خانوادههای تهرانی با این مرکز تماس گرفتهاند یعنی از هر 5 خانواده یکی.
شکایتهای مردمی در حوزه ساختوساز مسکن که در سامانه 137 ثبتشده است چه مواردی را شامل میشود؟
تخریب غیراصولی و نا ایمن، انباشت مصالح و سد معبر، آلودگی صوتی و محیطی، گودبرداری غیر ایمن، عدم تاور گرین ساختوساز و مزاحمتهای ماشینآلات ساختوساز.
ارسال نظر