شنبه 12 خرداد 1403
Flowers

نگارش کلیه قرارداد های ملکی

همراه حقوقی شما در اتاق قرارداد برای معاملات ملکی

خانه حقوق و داوری 09002501130 مشاوره در واتساپ

راهنمای انواع وام و تسهیلات مسکن

راهنمای انواع وام و تسهیلات مسکن

6 مدل از انواع وام مسکن در این مقاله بررسی می‌شود. وام مسکن جوانان، وام مسکن اولی ها، وام اوراق مشابه وام اولی، وام مسکن اوراق جوانان، طرح اقدام ملی مسکن و وام روستایی.

در صورتی که قصد سپرده گذاری طولانی مدت نداشته باشید به سراغ وام‌های اوراق مسکن بروید. در صورتی که وام اولی هستید از این فرصت استفاده کنید.

انواع وام و تسهیلات مسکن

شرایط امروز بازار مسکن تنها امید برای خانه‌دار شدن را استفاده از تسهیلات مسکن با سرمایه‌ای هنگفت و رفتن به مناطق حاشیه‌ای شهرها کرده است. با توجه به حقوق پایه وزارت کار و وضعیت معیشتی شرایط خرید خانه برای بسیاری تقریبا غیر ممکن شده و میزان تسهیلاتی که ارائه می‎‌ شود نیز با افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها همخوانی ندارد.

آنچه معاونت مسکن و ساختمان و راه شهرسازی اطلاع می‌دهد درخواست افزایش این میزان تسهیلات مسکن است.

آنچه امروز به عنوان تسهیلات مسکن ارائه می‌شود در بهترین حالت تا سقف 240 میلیون تومان است که در بسیاری از شهرهای بزرگ حتی یک چهارم قیمت مسکن نیز نخواهد بود. در این مقاله قصد داریم شما را با 6 مدل از انواع وام مسکن آشنا کنیم:

1- وام مسکن اولی ها

شرایط وام مسکن جوانان سخت است. نیاز به زمان طولانی سپرده گذاری دارد و مقدار سپرده نیز بسیار زیاد است و اغلب افرادی که تازه زندگی مشترک را شروع کردند نمی‌توانند این مبلغ را پرداخت کنند.

شرایط تسهیلات مسکن اولی از نظر مدت زمان انتظار و میزان سپرده راحتتر است. واضح است که زوجین نباید از هیچ تسهیلات بانکی پیش از این استفاده کرده باشند.

سقف این تسهیلات 80 میلیون تومان برای هر زوج است. یعنی مجموعا وام مسکن زوجین 160 میلیون تومان خواهد بود. البته این رقم برای شهرهای بزرگ است.

شهرهای بالای 200 هزار نفر زوجین روی هم 120 میلیون تومان و شهرهای کوچکتر از این زوجین مجموعا 80 میلیون تومان وام دریافت خواهند کرد.

مزیت وام اولی‌ها

آنچه این وام را متمایز می‌کند سود کم آن است. اگر برای بافت فرسود اقدام کنید سود تا 6 درصد هم پایین می‌آید و خارج از بافت فرسوده سود 8 درصد خواهد بود.

اگر قصد دریافت تسهیلات مسکن80 میلیونی را داشته باشید کافیست سپرده‌ای با متوسط موجودی 13.5 میلیون تومان داشته باشید و یک تا سه سال صبر کنید.

برای 60 میلیون وام مقدار متوسط سپرده 10 میلیون تومان است و برای 40 میلیون وام متوسط موجودی 6.7 میلیون تومان.

این وام را در 12 سال پرداخت می‌کنید. همانطور که مشخص است وام مسکنبرای افرادی که تا الان از تسهیلات مسکن استفاده نکرده‌اند شرایط بسیار خوبی دارد اما از نظر ملکی که انتخاب می‌شود محدودیت‌هایی وجود دارد. کارشناس مسکن باید گزارش ارزیابی از قیمت مسکن را ارائه کند تا حداکثر تسهیلاتی که داده می‌شود 80 درصد ارزش ملک باشد.

البته در شرایط فعلی این مورد در تمام واحدهای مسکونی وجود دارد. نکته دیگر این است که باید از زمان صدور پروانه ساخت ملک کمتر از 15 سال گذشته باشد. نکته بعدی در مورد رعایت شرایط آیین نامه 2800 است. باید تایید استحکام بنا وجود داشته باشد.

باید چک لیست کنترل کیفیت ساختمان وجود داشته باشد. با احزار این شرایط می‌توانید برای وام ملک مورد نظرتان اقدام کنید.

امکان دریافت مجدد وام مسکن فراهم شد

به گزارش ملک هفت، محمد حسن مرادی( عضو هیات عامل و معاون طرح و برنامه بانک تخصصی بخش مسکن) اعلام کرد: پیش از این، افرادی که تسهیلات خرید مسکن را دریافت کرده بودند و یا افرادی که قصد تبدیل به احسن واحد مسکونی خود را دارند، با افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن، می توانند مانند خانه اولی ها نیز از این تسهیلات استفاده کنند.

ایشان ادامه داد: : خانه‌اولی‌ها برای دریافت تسهیلات مسکن ابتدا باید ملک مورد نظر خود را قولنامه کنند، سپس به همراه فروشنده و تمام مدارک مالکیتی و هویتی طرفین (فروشنده و خریدار) به بانک مراجعه نمایند.

شرایط دریافت مجدد وام مسکن

مرادی افزود: علاوه بر این افرادی که پیش از افزایش سقف وام مسکن، اقدام به دریافت آن کرده و خانه خریده اند نیز، می‌توانند بار دیگر از این تسهیلات استفاده کنند. این افراد در دو گروه طبقه بندی می‌شوند که هرکدام شرایط خاصی برای دریافت تسهیلات دارند.

وی توضیح داد: دسته اول افرادی هستند که سالهای قبل با دریافت تسهیلات مسکن خانه خریده و بازپرداخت آن را به پایان رسانده اند. این افراد برای دریافت دوباره تسهیلات جدید منعی ندارند و می توانند پس از قولنامه ملک جدید، به همراه مالک برای دریافت وام مسکن به بانک مورد نظر مراجعه نمایند.

دسته دیگر متقاضیانی هستند که اکنون در حال بازپرداخت تسهیلات ملک فعلی خود هستند و می خواهند با دریافت وام جدید، ملک خود را تبدیل به احسن کنند. این متقاضیان می توانند تسهیلاتی که قبلا دریافت کرده اند را به واحد جدید منتقل کرده و مابه التفاوت سقف‌های قبلی تسهیلات با سقف‌های جدید را نیز دریافت کنند.

به عنوان مثال اگر فردی سه سال قبل در تهران، تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی اوراق مسکن را دریافت کرده و اکنون ۴۰ میلیون تومان بدهی دارد، در حال حاضر می تواند این تسهیلات را تا ۲۰۰ میلیون تومان افزایش دهد، یعنی برای واحد جدید اقدام به دریافت ۱۶۰ میلیون تومان مابه التفاوت تسهیلات کند.

وی در خصوص شرایط انجام چنین اقدامی توضیح داد: متقاضیان برای انتقال تسهیلات واحد قبلی به واحد جدید باید عملیات خرید و فروش واحد جدید و واحد قبلی را به صورت همزمان انجام دهند. اما در صورتی که این همزمانی امکان پذیر نباشد بانک مهلتی چند ماهه (به عنوان مثال ۶ ماهه) برای متقاضیان قائل خواهد شد تا پس از فروش واحد امتیاز تسهیلات برای آن‌ها محفوظ بماند تا اقدام به خرید واحد جدید و انتقال تسهیلات قبلی و به روز رسانی آن به واحد جدید کنند. برای حفظ این امتیاز لازم است متقاضی اقدام به تعویض وثیقه کرده و سپرده یا سند ملک غیرمنقول دیگری را در رهن بانک قرار دهد. پس از خرید ملک و ارائه سند جدید، وثیقه موقت آزاد می‌شود.

2- وام مسکن جوانان

یکی از اواع وام مسکن، وام مسکن جوانان می باشد. این مدل از وام نیاز پس‌انداز و انتظار دارد. می‌بایست حدود 5 تا 15 سال منتظر ماند اما میزان سود کمی پرداخت می‌کنید و بازپرداخت نیز 20 ساله است.

سود این تسهیلات 9 درصد است و بازپرداخت آن به صورت پلکانی انجام می‌شود. پس‌انداز می‌توان هم به صورت یکجا باشد و هم مبلغی را ماهانه پرداخت کنند.

اگر در شهر تهران زندگی می‌کنید، ماکزیمم پرداختی وام مسکن اگر مدت انتظار شما 5 ساله باشد، 150 میلیون تومان و اگر مدت انتظار 15 ساله باشد 250 میلیون تومان خواهد بود. برای افتتاح حساب و دریافت وام نیز مبلغ حساب برای وام پنج ساله نباید از 110 تومان کمتر باشد و برای وام 15 ساله نباید از 210 تومان کمتر شود.

مبلغ تسهیلات مسکن جوانان برای شهرستان‌ها کمتر است و مبلغ 84 تومان برای انتظار پنج ساله و مبلغ 184 تومان برای انتظار 15 ساله خواهد بود.

انواع وام مسکن | تسهیلات مسکن جوانان

 
بیشتر بخوانید
انواع تسهیلات بانک مسکن در جهت توانمندسازی خانوارها
اعطای وام ودیعه مسکن به مستاجران

3- وام مسکن اوراق ممتاز

طرح  تسهیلات مسکن یکم یا همان مسکن اولی بدون سپرده‌گذاری و با تهیه اوراق ممتاز ممکن است. شما می‌توانید این اوراق را از بانک یا از بورس خریداری کنید.

قیمت اوراق بر اساس زمان آن تعیین می‌شود. برای خرید این اوراق باید پول پرداخت کنید و در عوض می‌توانید بدون انتظار وام بگیرید. مقدار وام پرداختی نیز همانند وام مسکناولی‌ها خواهد بود.

4- وام مسکن انفرادی و زوجین به صورت اوراق

این اوراق تا سقف 200 میلیون تومان برای زوجین و 100 میلیون تومان به صورت انفرادی است. برای شهرهای کوچک این رقم برای زوجین به 180 و یا 120 تقلیل می‌یابد.

میزان دریافتی وام بالاتر است اما دقت داشته باشید که برای بازپرداخت شرایط مانند وام اولی ها نیست. سود در نظر گرفته شده برای بافت فرسوده شهری 16 درصد و برای خارج از بافت فرسوده 17.5 درصد که سود قابل توجهی است.

از نظر زمان بازپرداخت نیز خارج از بافت فرسوده 12 سال و داخل بافت فرسوده 15 سال در نظر گرفته شده است.

این شرایط چیزی مشابه وام جوانان است با این تفاوت که مدت انتظار طولانی مدت و سپرده و گذاری با رقم بالا را  نخواهد داشت.

این مزیت بسیار خوبیست اما بهتر است نگاهی به اقساط وام مسکناوراقی بیندازید و بررسی کنید که آیا می‌توانید این مبلغ را به صورت ماهانه پرداخت کنید.

معرفی انواع وام مسکن

شرایط بازپرداخت تسهیلات اوراق مسکن 

اگر وام انفرادی 100 میلیونی گرفتید قسط شما یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار تومان است. اگر به صورت وام زوجین درخواست دادید مبلغ سه میلیون و سیصد و سی هزار تومان پرداختی شماست.

اگر وام انفرادی 80 میلیونی گرفتید قسط شما یک میلیون و سیصد و سی و دو هزار تومان است.

اگر به صو وام زوجین درخواست دادید مبلغ دو میلیون و ششصد و شصت و چهار هزار تومان پرداختی شماست.

اگر وام انفرادی 60 میلیونی گرفتید قسط شما نصدو نودو نه هزار تومان است. اگر به صو وام زوجین درخواست دادید مبلغ یک میلیون و نهصد و نود و هشت هزار تومان پرداختی شماست.

شرایط دریافت وام اوراق مسکن

نباید سابقه چک برگشتی داشت باشید. نباید بدهی سررسید شده در سیستم بانک داشته باشید. اگر قصد خرید اوراق مسکن دارید، یا به بانک مسکن مراجعه می‌کنید یا به کارگزاری‌های بورس، ملکی که برای آن وام دریافت می‌کنید باید کمتر از 25 سال ساخت باشد.

سقف تسهیلات باید کمتر از 80 درصد ارزش ملک باشد

5-  طرح اقدام ملی مسکن

شرایط جدیدی در مورد طرح مسکن ملی وجود دارد که در این طرح تا سقف 100 میلیون تومان وام ارائه می‌شود. متقاضی نباید از سال 84 تا به امروز واحد مسکونی داشته باشد.

نباید هیچ استفاده‌ای از تسهیلات دولتی در بخش مسکن کرده باشد و 5 سال در شهر مورد تقاضا ساکن باشد.

ثبت نام در این طرح به صورت دوره‌ای اعلام می‌شود و شرایط ساخت و تحویل مسکن و میزان تسهیلات نیز به صورت مداوم تغییر می‌کند.

ویژگی این طرح آن است که علاوه بر افراد متاهل، برای وام مسکنمجرد ها در مورد بانوان بالای 35 سال سرپرست خانوار وجود دارد که این مورد در طرح‌های دیگر دیده نشده است.

6- وام مسکن روستایی

50 میلیون تومان وام روستایی برای مناطق روستایی در نظر گرفته شده است که سود تسهیلات آن تنها 5 درصد است و 12 سال فرصت برای بازپرداخت آن وجود دارد. این وام می‌تواند برای روستا نشینان و افرادی که به دنبال زندگی در مناطق روستایی هستند بسیار مفید باشد.

معرفی انواع وام مسکن

اخبار مرتبط


اخبار خرید ملکی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.