شنبه 09 اسفند 1399
Flowers

آشنایی با نمونه قرارداد خرید ملک در ترکیه

آشنایی با نمونه قرارداد خرید ملک در ترکیه

در ادامه برای آشنایی شما با روال قانونی خرید ملک در ترکیه و آشنایی با قرارداد خرید ملک شما را با نمونه قرارداد ملک در ترکیه آشنا می کنیم.

نمونه قرارداد خرید ملک در ترکیه

به گزارش پایگاه خبری ملک هفت ، قرارداد خرید ملک در ترکیه از مهم‌ترین مسائلی است که اتباع خارجی هنگام خرید ملک در ترکیه با آن مواجه هستند.

روال خرید ملک در ترکیه به این صورت است که ابتدا بازدید خانه انجام‌شده و بعد از انتخاب ملک موردنظر باید به بخش تعیین قیمت شهرداری مراجعه کرده تا قیمت منصفانه هر مترمربع از ملک تعیین‌شده و خانه قیمت‌گذاری شود.

ارزش‌گذاری ملک در ترکیه به‌صورت میانگین قیمت خانه‌های همان محله تعیین می‌شود. بعد از قیمت‌گذاری ملک باید دو برگه از شهرداری دریافت شود که یکی شامل قیمت تعیین‌شده از طرف شهرداری و دیگری برگه عدم بدهی ملک است.

بعد از طی مراحل فوق باید به بنگاه معاملاتی مراجعه کنید و قرارداد را تنظیم کنید.

قرارداد خرید ملک در ترکیه مانند قرارداد خرید ملک در ایران است. با داشتن این برگه فروش خانه تضمین می‌شود اما نمی‌توان با استناد به این برگه خود را مالک رسمی ملک دانست.

این قرارداد حامی تمام مشخصات آپارتمان، ویلا، خانه و یا زمین است که بین دو طرف معامله تنظیم می‌شود. این قرارداد پیش‌نویس سند رسمی خانه است و شامل 10 مورد است.

موارد ذکر شده در مفاد قرارداد خرید ملک در ترکیه

  • طرفین قرارداد: مشخصات مربوط به طرفین قرارداد خرید را شامل می‌شود نام و نام خانوادگی، کد ملی و شناسنامه و آدرس کامل خریدار و فروشنده در این قسمت نوشته می‌شود. بند بعدی درج موضوع قرارداد است که مشخصات ملک خریداری‌شده به‌طور کامل در این قسمت نوشته می‌شود. محل قرارگیری خانه یا ویلا، متراژ شهر و استان و تعداد طبقات ملک به‌طور کامل درج می‌شود.
  • نحوه پرداخت پول ملک: در این بند قیمت ملک و نحوه پرداخت درج می‌شود. اگر ملک به‌صورت قسطی به فروش می‌رسد، تعداد اقساط و نحوه پرداخت در این قسمت نوشته می‌شود.
  • وضعیت ملک: عدم بدهی مالیاتی و وام بر روی ملک و عکس آن در این قسمت قید می‌شود.
  • تعهد فروشنده: فروشنده در این قسمت اطلاعاتی مبنی بر نحوه عمل به قرارداد و عدم فروش خانه به شخص ثالث را تضمین می‌کند.
  • فسخ قرارداد: در این بخش فروشنده این اختیار رادارد درصورتی‌ که خریدار به تعهد خود عمل نکند قرارداد را فسخ کرده و هیچ گونه خسارتی نیز پرداخت نکند.
  • نحوه پرداخت هزینه‌های سند: در این بخش مشخص می‌شود که مالیات و عوارض و هزینه ثبت سند ملک را کدام یک از طرفین باید پرداخت کند.
  • سایرتوضیحات: اگرتوضیح دیگری پیرامون خرید و فروش ملک وجود داشته باشد در این قسمت نوشته می‌شود.
  • اطلاعات مربوط به آدرس طرفین: دراین قسمت اطلاعات مربوط به آدرس طرفین نوشته می‌شود و هرگونه تغییر آدرس طرفین باید به در سند ذکر شود.
  • حل اختلاف: در این قسمت مشخص می‌شود که در صورت بروز اختلاف بین طرفین کدام دادگاه به‌عنوان حکم قضاوت خواهد کرد. در آخر نیز قرارداد توسط خریدار و فروشنده امضا می‌شود.
  • هرکدام از طرفین طبق قرارداد اگر به تعهد خود عمل نکنند مجرم شناخته‌شده و باید خسارت فسخ را پرداخت کنند که معادل 5 درصد از ارزش ملک است. در ادامه با سند ملک در ترکیه آشنا می‌شویم.

مراحل لازم بعد از قرارداد خرید ملک در ترکیه

پس از پر کردن کلیه مفاد قرارداد خریدار لازم است برای رسمی شدن مالکیت به اداره تاپو ترکیه مراجعه کرده و سند رسمی را دریافت کند. تاپو درواقع سند رسمی ملک در ترکیه است . کشور ترکیه برای سهولت در امر خریدوفروش ملک علی‌الخصوص برای اتباع خارجی در تمام شهرهای ترکیه اداره تاپو را راه‌اندازی کرده است.

سند رسمی ملک برای تمام شهروندان و اتباع خارجی توسط این اداره صادر می‌شود و سندی کاملاً قانونی و رسمی است.

اتباع خارجی بعد از امضا یا قولنامه ملک به اداره تابو مراجعه کرده و پس از پرداخت هزینه‌های مربوطه، ملک موردنظر از فروشنده به خریدار منتقل می‌شود. اداره تاپو زیر نظر دولت ترکیه و زیرمجموعه رسمی دفاتر ثبت اسناد املاک و مستغلات است.

بیشتر بخوانید
ایرانیان در صدر جدول خرید ملک در ترکیه

چه مشخصاتی در تاپو درج می‌شود؟

تاپو سند رسمی ملک خریداری‌شده در کشور ترکیه است که در دو رنگ آبی و صورتی صادر می‌شود. اگر ملک خریداری‌شده مسکونی باشد تاپو به رنگ صورتی و درصورتی‌که زمین باشد به رنگ آبی صادر می‌شود.

کلیه مشخصات خریدار، مشخصات کامل ملک، علت فروش، گواهی پایان کار و مشخصات کامل مالک سابق در آن قید می‌شود. عکس خریدار در سند نصب‌شده و رئیس اداره تابو سند را مهر و امضا می‌کند. اگر مدارک دو طرف کامل بوده و تائیدیِ ملک از سوی شهرداری و دیگر سازمان‌های زی ربط صادر شده باشد، سند بعد از یک هفته صادر و آماده خواهد شد.

مدارک لازم جهت انتقال سند تاپو

  1. یک قطعه عکس فروشنده (عکس جدید)
  2. دو قطعه عکس خریدار
  3. پاسپورت خریدار به همراه ترجمه رسمی آن
  4. ثبت مشخصات ملک در اداره بیمه زلزله ترکیه
  5. برگه پایان کار و پرداخت مالیات -عوارض از شهرداری منطقه
  6. حضور مترجم رسمی که اداره تاپو آن را تائید کرده باشد.

اگر معامله توسط وکیل انجام شود وکالت‌نامه باید به تائید مراجع قضایی برسد.

اخبار مرتبط


ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.